Deze whitepaper gaat in op vier belangrijke thema's en vijf vervolgstappen om met workforceplanning de huidige en toekomstige behoeften van je organisatie in kaart te brengen.
Strategische Personeelsplanning (SPP) is een zaak van lijnmanagers en HR-managers. Voor elk van de acht bouwstenen SPP is in dit artikel aangegeven wanneer veel moet worden gedaan, moet worden geholpen of geen actie hoeft te worden ondernomen.
Feitelijk is SPP een ‘self denying prophecy’. SPP maakt het mogelijk tijdig te anticiperen, in plaats van steeds naderhand op korte termijn brandjes te moeten blussen. Preventief beleid kan op veel manieren worden gedaan. SPP is ook een soort van Rubik-kubus. Alles hangt met alles samen, als je ergens aan draait, dan bewegen er direct en indirect andere zaken mee. Enkele voorbeelden.
'Deel het werk in naar activiteiten en kijk welke vaardigheden nodig zijn om deze uit te voeren.' Dat is de boodschap van Ravin Jesuthasan. De human capital thought leader en futuroloog ontwikkelde daarvoor een stappenplan. Unilever deed de eerste goede ervaringen op. In het nieuwe boek dat Jesuthasan schreef met HR-deskundige John Boudreau, ‘Work Without Jobs’, gaan de twee in op de vraag hoe organisaties beter kunnen presteren - wendbaarder worden, innovatiever, efficiënter - door het werk te herontwerpen.
Een scala aan problemen heeft HR vleugellam gemaakt. Vooral de personeelsplanning heeft ernstige averij opgelopen. Over hele wereld zoeken HR-managers naar nieuw leiderschap om de personeelsplanning te repareren. Sommige initiatieven werpen al vruchten af zo laat onderzoek door Gartner zien.
Vakgenoten ontmoeten en je laten inspireren op brandende thema’s als de employee journey, de verschillende generaties, zingeving, D&I, performance en de lerende organisatie, 350 HR-professionals waren daar voor in tijdens HR DAY 2022. Een goedgevulde dag met meer dan 25 programmaonderdelen. Een kleine selectie.
Een goed geïmplementeerde ‘personeelsstrategie' kan veel bedrijven, zowel groot als klein, helpen om te groeien en hun werk naar een hoger plan te brengen. We spraken over de argumentatie achter het opstellen van een personeelsstrategie met Ross Seychell, de Chief People Officer van Personio. Dit moet je weten over personeelsstrategieën en waar ze uit moeten bestaan. En waarom het hebben van een personeelsstrategie een wereld van verschil kan betekenen voor jouw bedrijf.
De spanning op de arbeidsmarkt neemt steeds verder toe. AWVN heeft onderzocht wat werkgevers hiervan merken. Uit dit onderzoek onder ruim 400 werkgevers blijkt dat de krapte tot recordhoogte is gestegen en dat deze zijn piek nog niet heeft bereikt. 9 op de 10 werkgevers geeft aan dat zij momenteel personeelstekorten ervaren en maar liefst 94% van de werkgevers verwacht dat deze tekorten het komende jaar aanblijven of toenemen. Ook geven vrijwel alle werkgevers uit dit onderzoek aan de negatieve gevolgen van krapte te ondervinden.
Een groot deel van werkend Nederland werkt niet in 9 tot 5 banen maar in wisselende werktijden, zoals in productie, in de logistiek of in de retail. Medewerkers worden dan ingedeeld in roosters. De uitkomst van het roosterproces is vaak een bron van ontevredenheid en gedoe omdat er geen ruimte is voor persoonlijke voorkeuren en 'ingebakken' oneerlijkheid op de loer ligt. Maar door innovaties in slimme Workforce Management-software kan het roosterproces ook het omgekeerde realiseren, namelijk méér betrokkenheid, zelfredzaamheid én employee engagement.
De coronapandemie heeft het thuiswerken in een stroomversnelling gebracht en er is geen weg meer terug: onderzoek voorspelt dat het totale percentage werknemers dat dit jaar thuiswerkt wereldwijd gaat verdubbelen. Hiermee is één ding zeker: decennia oude planningsprocessen voor personeel zullen niet langer werken. Scenarioplanning stelt HR-leiders in staat om verschillende wat-als scenario's te modelleren op basis van een reeks mogelijke uitkomsten.
Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.