Bijna vier vijfde (79,3 procent) van de organisaties is het erover eens dat thuiswerken tijdens de pandemie een uitdaging was voor medewerkers. Connectiviteit en werkplek-issues zoals bandbreedte, isolement en gebrek aan een vaste werkplek hebben bijgedragen aan dat gevoel. Organisaties moeten nu alle aspecten van hun werkplekstrategie in beschouwing nemen om de medewerkerservaring te optimaliseren: dat zijn onder meer cultuur, technologie en locatie.
Naarmate de coronacrisis langer duurt, kampt 29% van de werkenden met steeds meer werkstress. 38% doet zijn/haar werk met minder plezier en 21% zegt dat de sfeer op het werk steeds grimmiger wordt. Ook geeft ruim 1 op de 3 ondervraagden aan dat het verzuim op het werk toeneemt. Een vijfde stelt dat de onderlinge spanningen op de werkvloer oplopen.
De coronacrisis heeft de rol van leidinggevenden veranderd. Zo zijn de rollen van de leidende en de organiserende manager afgenomen met 6 en 7 procent. Rollen waar meer focus op gekomen zijn: de coachende en de ondernemende manager. Respectievelijk zijn deze toegenomen met 3 en 16 procent.
Arbo Unie signaleert een sterke toename van ziekmeldingen ten opzichte van vorige jaar in alle economische sectoren, ook in branches waar mensen vooral thuiswerken. Eerder dit jaar leidde thuiswerken juist tot opvallend lage verzuimcijfers.
De coronacrisis raakt steeds meer werkende Nederlanders in hun portemonnee. Ruim 20% van hen is er sinds het uitbreken van de pandemie financieel op achteruit gegaan. Ongeveer hetzelfde percentage rekent voor de komende tijd op een inkomstendaling. Dat blijkt uit een enquête onder werkende Nederlanders in opdracht van online pensioenuitvoerder BeFrank.
De helft van de (volledig of gedeeltelijk) thuiswerkende Nederlanders vindt dat de HR-professionals een pluim verdienen voor hun werkzaamheden voor, tijdens en na de lockdown dit voorjaar. De medewerkers (51%) geven aan dat zij zich in de beginperiode van het thuiswerken dankzij HR betrokken en onderdeel voelden van de organisatie. Nog eens 47 procent is trots op HR en geeft aan dat deze afdeling ervoor heeft gezorgd dat zij hun werk goed hebben kunnen uitvoeren.
Vanwege de onvoorziene gevolgen van de coronacrisis en de sterke toename van de toezichtkosten wil ING Bank tot 2024 de salarissen van het personeel bevriezen. In ruil daarvoor ontvangen medewerkers een vrij te besteden budget dat men kan gebruiken voor bijvoorbeeld een ov-kaart, een leasefiets, een luxe thuiswerkplek of de nieuwste telefoon.
Als een van de grootste voordelen van thuiswerken wordt genoemd dat men zich beter kan concentreren. Dat betekent eigenlijk dat het kantoor daarin dus tekortschiet. Werk aan de winkel om werknemers te helpen zich meer te kunnen focussen op de werkvloer. Dit zal in de toekomst nog meer nodig zijn door de hybride vorm van fysiek en digitaal samenwerken. Collega’s thuis en op kantoor gaan meer met elkaar bellen en videovergaderen in kleine groepjes. Dat vraagt om meer kleine afsluitbare vergaderruimtes en focus rooms, zodat niemand elkaar stoort op werkvloer.
Sinds de corona-uitbraak zijn er vier typen remote werkers te onderscheiden: Hybrid Henry, Mobile Molly, Desktop Dora en Frontline Fred. Wat zijn de onderlinge verschillen en hoe werken zij optimaal?
Ruim 80 procent van de Nederlandse werknemers wil na de corona-pandemie niet volledig terugkeren naar werken vanuit kantoor, een percentage dat overeenkomt met het wereldwijde gemiddelde. Dit ondanks dat een kwart van de werknemers uit ons land ook aangeeft dat het afgezonderd zijn van het team de grootste belemmering vormde voor de productiviteit de afgelopen periode.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling