De jongere generatie werknemers komt steeds meer op voor maatschappelijke thema’s als inclusie, diversiteit en duurzaamheid. Maar ze zien daarbij steeds minder een rol weggelegd voor de werkgever. Die is goed voor uitdagend werk met een faire beloning en vrijheid van handelen.
MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. De campagne richt zich specifiek op werkgevers, die onder meer met een ‘Goede Koffie’-badge kunnen laten zien dat de koffie op hun werkvloer wél een positieve impact heeft. Daarmee maken ze zich een aantrekkelijkere werkgever voor werkzoekenden zo berichten de drie partijen.
Door de inflatie en enorme krapte op de arbeidsmarkt worden werkgevers ertoe gedwongen om diep in de buidel te tasten om aan nieuw personeel te komen. Het salaris dat zij bieden aan nieuwkomers, ligt vaak te dicht bij het salaris van hun collega's die al jaren in trouwe dienst zijn. Scheefgroei in salaris veroorzaakt interne onrust aldus Jose Bokhorst, Managing Director bij recruitmentorganisatie Robert Walters. 'Bekijk of je je ervaren werknemers op een andere manier tegemoet kunt komen, bijvoorbeeld door extra secundaire arbeidsvoorwaarden zoals studiemogelijkheden aan te bieden. Of meer variabele beloningen, zodat je mee kunt veren met de economische omstandigheden'
Professionals hebben steeds meer digitale vaardigheden nodig om hun werk goed te kunnen (blijven) doen. Daardoor hebben werkgevers meer behoefte aan handvatten om digitale vaardigheden bij hun medewerkers onder de aandacht te brengen én duidelijk te zijn over wat van hen qua ‘digivaardigheid’ verwacht wordt. De coalitie Digivaardig in de zorg en Stichting FWG hebben voor zorgprofessionals daarom twee functiebeschrijvingen verrijkt met digitale vaardigheden. “Neem je medewerkers hierin op tijd mee, want de digitale ontwikkelingen gaan snel.”
Werkgevers en HR-professionals weten lang niet altijd hoe ze moeten omgaan met seksuele intimidatie op de werkvloer, zo blijkt uit onderzoek én de praktijk. Ook na de grote aandacht voor seksuele intimidatie in de media is er op de werkvloer nog weinig veranderd. Zo speelt momenteel de zaak van de hoogleraar van Universiteit Leiden die jarenlang zijn gang kon gaan. De universiteit ging niet serieus om met klachten en heeft de academicus nog altijd niet ontslagen.
In de huidige krappe arbeidsmarkt kunnen werkgevers zich onderscheiden door meer aanbod van opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit blijkt naast loon een belangrijk criterium voor de keuze van een baan. Gemiddeld geven professionals het cijfer 7,2 voor de mate waarin zij ontwikkelings-en opleidingsmogelijkheden krijgen bij hun huidige werkgever. 19 Procent van de professionals in Human Resource Management is echter ontevreden over de ontwikkelingsmogelijkheden en geeft een 5 of lager.
Werkgevers zouden 1500 euro aan subsidie krijgen als ze een werkzoeker aan een baan hielpen. Daarmee wilde het kabinet de kansen van mensen in het 'onbenut arbeidspotentieel' vergroten. Maar er is geen partij te vinden om de regeling uit te voeren. Daarom gaat het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op zoek naar een alternatieve besteding van de ruim 17 miljoen euro die ervoor begroot was. Een van de mogelijkheden is dat er geld naar de arbeidsmarktregio's gaat om innovatieve wervingsmethodes te stimuleren. Zo wordt onder meer 'open hiring' genoemd – waarbij mensen een baan krijgen zonder cv of sollicitatiegesprek.
Bedrijven en organisaties zetten van alles op touw om nieuw personeel te werven en aan zich te binden. De verschillen tussen sectoren zijn groot. Maar er zijn ook overeenkomsten. In deze digitale special ‘Arbeidsmarkt onder druk’ zoomen we in op de trends en ontwikkelingen in verschillende sectoren. Daar laten we het echter niet bij. We kijken met name welke oplossingen er worden gevonden voor strategische en praktische arbeidsmarktvraagstukken en hoe oplossingen uit de ene branche mogelijk ook kunnen werken in een andere branche.
Medewerkers zouden op kantoor over 10-12m² per persoon moeten beschikken. Dat zegt de British Council for Offices in een nieuw rapport. Volgens het rapport kan het toewijzen van meer kantoorruimte per persoon de productiviteit en het welzijn van medewerkers verbeteren en helpen om de energie- en CO2-reductiedoelstellingen te halen.
Nederlandse werkgevers moeten er alles aan doen om de vraag naar arbeid te verminderen. Ze moeten daarom maximaal investeren in mensen, technologie en innovatie. Die oproep aan zijn achterban doet Raymond Puts van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN).
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling