Studenten met de studierichting personeel & arbeid en sociale wetenschappen zijn tijdens hun stage niet zo bevlogen zo blijkt uit de Stagemonitor 2013 van StudentenBureau. Dit kan met het werkklimaat van doen hebben aldus de onderzoekers.
Jongere en oudere werknemers kiezen steeds meer voor een baan die feitelijk onder hun opleidings- en ervaringsniveau ligt. De crisis leidt zo tot ‘scheefwerken.’ Werkgevers kunnen intussen lastige vacatures niet invullen met de juiste mensen. Zij werven nieuwe medewerkers daarom liever op lager opleidingsniveau of met minder werkervaring, om ze vervolgens zelf op te leiden.
Ambitieuze plannen die leiden tot meer werk of stageplekken voor jongeren, behoud van vakkrachten en de begeleiding van met ontslag bedreigde werknemers naar nieuw werk, krijgen voor de helft financiële bijdrage van de overheid. Het gaat om gezamenlijke plannen van werkgeversorganisaties en betrokken vakbonden.
Het beloningsverschil tussen mannen en vrouwen is de afgelopen jaren verkleind. Onvoldoende vindt PvdA en wil daarom dat organisaties de verschillen in het beloningsbeleid in het jaarverslag opnemen en dat de medezeggenschap bij dat beleid een grotere rol (instemmingsrecht) krijgen.
Wat stoort jou het meeste op de werkvloer? Zijn dat de geluiden van je collega’s? Nou dan ben je zeker niet alleen! Smakken, slurpen en snurken: een 25 procent van de mensen vindt dit soort menselijke geluiden zó verschrikkelijk, dat ze er woedend van worden.
De arbeidsparticipatie van ouders met jonge kinderen (0 tot 12 jaar) is in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 1 procent gedaald ten opzichte van 2012. Het aantal werkende vrouwen en mannen is respectievelijk met 0,7 en 1,6 procent gedaald.
Kosten besparen op het wagenpark? Geef je leaserijders ‘autogeld' in plaats van kleedgeld. Uit een proef in Maastricht onder 140 leaserijders van 10 bedrijven, waaronder DSM, Cofely en Ernst&Young, blijkt dat de inzet van een mobiliteitsbudget voor leaserijders de kosten naar beneden dringt.
Nederlandse werknemers zijn bescheiden en solidair. Een derde is bereid om salaris in te leveren, als ze daarmee collega’s in dienst kunnen houden die om bedrijfseconomische redenen op de schopstoel zitten. Bovendien zijn we terughoudend in het vragen van salarisverhoging en vinden we het meestal terecht wanneer we minder verdienen dan een collega. Dat blijkt uit onderzoek onder duizend werknemers, uitgevoerd in opdracht van consumentenbudgetsite GewoonOverGeld.nl.
Een uur minder zakelijk verkeer met de auto scheelt 26,25 euro, een uur vertraging met de trein 19,75 euro, zo blijkt uit de berekeningen van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid(KiM). In deze berekeningen zijn zowel de kosten voor de werkgever als de werknemer opgenomen, onder andere benzinekosten en productiviteitswinst.
Gehoorschade onder werknemers blijft ook in 2012 de meest gemelde beroepsziekte bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten. De Nationale Registratie Beroepsziekten 2012 toont aan dat 43,7 procent (2822 gevallen) van alle gemelde beroepsziekten in 2012 klachten aan het gehoor betrof. In 2011 lag dat percentage nog op 39,5. In 2010 op 41,6.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.