Een positieve organisatiecultuur bestaat uit vier elementen. Deze vier elementen versterken elkaar. Je kunt ze ontwikkelen met gerichte teamsessies en interventies. In deze blog bespreekt consultant organisatiecultuur en positief leiderschap Marcella Bremer het 4e element Leren en autonomie en geeft ze voorbeelden en oefeningen.
Op 19 april jl. heeft de Tweede Kamer het Wetsvoorstel transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden aangenomen. Het wetsvoorstel is momenteel in behandeling bij de Eerste Kamer en beoogt de gelijknamige EU-richtlijn uiterlijk op 1 augustus 2022 te implementeren. Eén van de onderdelen van die richtlijn is een (significante) wijziging in de regelgeving omtrent nevenwerkzaamheden. In dit artikel leest u wat deze wijziging inhoudt.
Gewoon tevredenheid meten lijkt inmiddels voorgoed achterhaald. Maar wat is dan wél slim om te meten? De overtreffende trap van medewerkerstevredenheid.
Met Bedrijf X ging het niet goed. Ook een reorganisatie mocht niet baten. Na overleg met de ondernemingsraad en het personeel besloot Bedrijf X dan ook om per 1 januari 2021 de salarissen te verlagen. Een deel van de werknemers ging niet akkoord en startte een procedure.
In deel 1 van dit artikel zijn de organisatorische verbeteringen en voordelen van waterval doelstellingen in de organisatie onder de loep genomen. In dit tweede artikel, krijg je vijf tips om van start te gaan met watervaldoelstellingen. Na het lezen hiervan weet je hoe je organisatiedoelstellingen kan definiëren, watervaldoelstellingen uitrolt in de organisatie en hoe je de voortgang bewaakt.
Als een medewerker binnen vier weken na de beëindiging van het dienstverband ziek wordt, draait de (voormalig) werkgever alsnog op voor de uitkeringslasten middels premiedifferentiatie. Hoe kun je dit voorkomen?
Onlangs werd, in mijn optiek, een opvallende uitspraak uit 2019 gepubliceerd op rechtspraak.nl. Het ging om een officiële waarschuwing. Het komt natuurlijk wel vaker voor dat een werknemer een officiële waarschuwing krijgt en die waarschuwing door de werkgever aan het personeelsdossier wordt toegevoegd. Ook komt het vaker voor dat de werknemer hier dan schriftelijk tegen protesteert en verzoekt dat protest in dat zelfde dossier te stoppen om zo negatieve dossieropbouw tegen (proberen) te gaan. Wat in deze zaak gebeurde zie je minder vaak.
Wellicht doet u het al of denkt u erover ermee te beginnen: remote werken vanuit het buitenland. Door werknemers uit het buitenland de flexibiliteit van thuiswerken te bieden, wordt u een uiterst interessante werkgever voor deze grote pool aan potentiële werknemers. Maar wist u dat u in het land van uw werknemers wel een salarisadministratie moet draaien? En hoe zit dat eigenlijk met sociale zekerheid en pensioenen?
We werken steeds meer remote, zowel in binnen- en buitenland. Door werken vanuit het buitenland mogelijk te maken, openen bedrijven hun deuren voor allerlei nieuwe mogelijkheden. Maar remote werken in het buitenland brengt ook plichten met zich mee.
De coronapandemie heeft remote werken versneld. Maar nu gaan we pas echt beginnen. Bedrijven moeten antwoord geven op de structurele vragen die remote werken met zich meebrengt. Hoeveel mogen uw werknemers thuiswerken? Wat vindt u toelaatbaar? Welke vergoedingen mag u geven? Maar ook: Wat gaat u doen met binding van werknemers met uw organisatie? Hoe zorgt u dat uw mensen gemotiveerd blijven? Hoe behoudt u de loyaliteit van uw werknemers?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling