Nog even en er is waarschijnlijk een nieuwe regering. Dat is mooi en de formatie is lekker snel verlopen. Althans dat zeg ik nu wel, maar er zijn ook landen, zoals Belgie, die heel lang doen over een formatie maar waar de zaakjes ondertussen gewoon doorgang vinden. Wat wel fijn is, is dat er veel 'jongeren' gaan meeregeren. Niet dat ik iets heb tegen de wat oudere mens (ben er zelf een) maar, afgezien van het feit dat jongeren vaak wat sneller zijn, voelen ze misschien ook de tijdgeest wat beter aan. En deze tijdgeest is er een van pragmatisme en van en/en denken en niet van of/of.
De juiste persoon op de juiste plek! Man of Vrouw. Blauw, rood of groen. Dát is waar het om gaat!
Het nieuwe regeerakkoord van de VVD en de PvdA met als titel "Bruggen slaan" is op 29 oktober jl. gepubliceerd en heeft grote gevolgen voor het ontslagrecht in Nederland. Wij informeren u over de belangrijkste wijzigingen.
Ondanks de recessie waar we ons in bevinden, met een stijgende werkloosheid tot gevolg (cijfers CBS), laten diverse onderzoeken zien dat dit in de nabije toekomst gaat omslaan naar een tekort. Het vinden en binnenhalen van talent vraagt om een slimme aanpak, net als het behouden. Analoog aan het binnenhalen en behouden van klanten is het beter om gericht te werk te gaan dan met hagel te schieten. Dat vraagt om intelligence, om HR analytics.
Uit het jaarlijkse HR Trends onderzoek bleek dat nog maar 16% van de respondenten inmiddels overgestapt was op de Werkkostenregeling (WKR), de rest had het nog maar even voor zich uit geschoven.
We leven in een vreemde wereld. Er zijn binnen en halve dag vliegen nog culturen te vinden die vinden dat je vrouwen geen recht hebben op onderwijs. Net zoals het was bij ons was. Nog geen twee generaties geleden. Maar daar heeft de overheid- ondanks veel verzet- regels voor gemaakt. En vanaf dat moment zien we veranderingen. En die veranderingen zijn groot. Op de VWO klas van mijn zoon zat hij met nog zes jongens in een klas met twintig meisjes. En die verhoudingen zie je bijna overal in het hoger onderwijs. Ook op onze universiteiten. Daar studeren meer meisjes af dan jongens. En met betere cijfers.
En daar is ie dan, voor het eerst op Nederlandse bodem. Op uitnodiging van ons bureau was professor John Boudreau in Nederland om tijdens het eerste Bright & Company HR Executive Event zijn gedachtengoed te delen met zestig vooraanstaande HR directeuren en –managers. Boudreau blijkt een intrigerende vijftiger, met een karakteristieke kale kop en strakke gelaatstrekken op wie de jaren geen vat lijken te hebben. En bovenal: prominent Amerikaans HR-goeroe, vooraanstaand onderzoeker en (co)auteur van HR-boeken als Transformative HR, Retooling HR en Beyond HR. Maar ook een mens van vlees en bloed, met een zwak voor Pulp Fiction en Serious Gaming.
Uitgangspunt in iedere e-HRM ambitie is het vergroten van de zelfredzaamheid van managers en medewerkers. Realisatie van zelfredzaamheid gaat samen met een verandering in gedrag, verantwoordelijkheden en taken, zowel bij managers en medewerkers als bij de HR-afdeling. Dit is een complex proces dat terecht aandacht opeist. Om het gewenste gedrag te kunnen tonen, moet de medewerker naast nieuwe vaardigheden ook kunnen beschikken over de juiste informatie. Met andere woorden, de medewerker moet zo gefaciliteerd worden, dat het vertrouwen groeit dat de nieuwe taken goed uitgevoerd kunnen worden.
Wanneer mensen aan een coachtraject beginnen, zijn ze vol verwachting over de resultaten die ze daarmee hopen te behalen. Ze voelen een grote behoefte aan de input van een derde, ervaren soms zelfs geestelijke of emotionele pijn en willen daar graag van af. Ze zoeken een goede coach uit, omschrijven samen de doelen en bespreken een en ander met hun leidinggevende. Het traject wordt gestart, de rekening betaald en vol goede moed begint de coachee aan het huiswerk dat de coach hem of haar meegeeft. Wat kan er nog misgaan????
Steeds vaker hoor en lees ik dat je pas echt bezig bent met HR analytics als je voorspellende analyses doet die de waarde van een medewerker uitdrukt in de hoeveelheid geld die hij of zij oplevert en/of de mate waarin klanttevredenheid wordt verhoogd door zijn of haar betrokkenheid. Onzin!