Een nieuwe werknemer past niet goed binnen de organisatie, wat al snel tot conflicten leidt. Helaas is dit een situatie die vaker voorkomt. Is er tijdens het sollicitatieproces iets over het hoofd gezien? Of liggen de verwachtingen na indiensttreding ineens nogal ver uit elkaar? Hoe kun je als werkgever het beste handelen in zo’n scenario? Is een ontslag mogelijk? Arbeidsrechtadvocaat Maurits van Buren benoemt enkele belangrijke juridische overwegingen.
Employer branding is iets waar doorgaans alleen bij grote organisaties aan gedacht wordt. Dit terwijl juist voor de middelgrote organisaties, van 500 tot zeg 2.000 medewerkers, dit de meeste waarde heeft. Maar hoe doe je dat?
We zagen hier inmiddels al verschillende voorbeelden van voorbijkomen, waarbij werknemer zich beriep op 'freedom of speech' maar door de rechter werd teruggefloten omdat die vrijheid van meningsuiting niet absoluut is. Onder meer niet wanneer werkgever als gevolg van uitlatingen van werknemer schade wordt berokkend. Maar omgekeerd geldt dat ook. Een werkgever mag namelijk ook geen informatie delen met derden waardoor de werknemer schade lijdt of diens eer of goede naam wordt aangetast.
Cao’s beslaan tegenwoordig gemakkelijk honderd pagina’s. Frequent is onbegrijpelijk wat er in een cao-artikel staat. Joost van Ladesteijn zet op een rij hoe werkgevers zich hier enigszins tegen kunnen beschermen.
‘Kunnen we het niet klein houden?’ is de standaardvraag van de leiding na een melding van grensoverschrijdend gedrag. Het beste is echter om eerst een quickscan te doen voor een passende reactie, schrijft mr. Marcus Draaisma. Daarmee voorkom je dat disproportionele maatregelen genomen worden (te licht of te zwaar) met alle gevolgen van dien.
Vorige maand oordeelde het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden dat de beëindiging van de arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werkneemster vernietigbaar was. Werkgever had aan werkneemster namelijk onjuiste informatie verstrekt bij het overgaan van het vaste dienstverband van werkneemster bij werkgever naar een payrollbedrijf, waardoor werkneemster had gedwaald.
In het rapport Van Rijn over de publieke omroep blijkt geen heldenrol te zijn weggelegd voor HR. Alle goede bedoelingen ten spijt, schrijft managementcoach Jancees van Westering: 'Laat HR-medewerkers formeel de taak krijgen om binnen hun organisatie de rechten van de mens te bewaken – en niet alleen van schaars talent!'
Werkgevers moeten meer openheid gaan geven over beloningen en loonverschillen m/v wegwerken. Oftewel, ze moeten aan de slag met de loonkloof. Het Nederlandse wetsvoorstel dat de Europese verplichtingen tot loontransparantie gaat uitwerken, verschijnt in het voorjaar van 2024. In grote lijnen staat al vast welke verplichtingen er vooral op grote werkgevers af gaan komen. Maar het kan ook zo zijn dat de Nederlandse wetgever de verplichtingen óók gaat laten gelden voor kleinere werkgevers.
Aandacht voor gendergelijkheid blijft broodnodig, want in het huidige tempo bereiken we die pas over 72 jaar. Wat kunnen we hier leren van lichtend voorbeeld IJsland?
Met een brede lach word ik welkom geheten door Marlene Rhemrev, Health Officer bij voestalpine Automotive Components Bunschoten. En haast verontschuldigend merkt ze als eerste op: “Ons verzuim is wel erg gestegen de laatste tijd en we weten nog niet hoe het komt”. Het lijkt een slecht begin van een gesprek dat juist over het succes van verzuimreductie gaat. Toch zal in dit gesprek blijken dat er veel voortgang is gemaakt.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling