Vijf creatieve arbeidsvoorwaarden in crisistijd
Door de crisis zitten veel bedrijven in financieel zwaar weer, wat gevolgen heeft voor de salarishuishouding. Het tekort aan geldelijke beloning proberen veel werkgevers te compenseren door het aanbieden van exotische secundaire arbeidsvoorwaarden. Medewerkers begrijpen weliswaar vaak wel dat een loonsverhoging niet mogelijk is, maar hebben wel behoefte aan een vorm van waardering.
Het CRF instituut is een onafhankelijk certificeringsinstituut dat koplopers op het gebied van Human Resources identificeert. Jaarlijks evalueert CRF van honderden bedrijven over de hele wereld hun HR beleid en arbeidsvoorwaarden. Hieronder de meest opmerkelijke trends die zij het afgelopen jaar tegen zijn gekomen op dit gebied:
- Een cursus ouderschapsvaardigheden. Werknemers zitten beter in hun vel als thuis alles op rolletjes loopt. Daarom bieden bedrijven steeds vaker cursussen aan die hun medewerkers helpt een goede vader of moeder te zijn.
- Sommige bedrijven gaan een stapje verder en denken actief mee met de vrije tijdsbesteding van hun mensen. Zo zijn er bedrijven die cursussen aanbieden om mensen te helpen aan een geschikte hobby.
- Andere bedrijven kiezen ervoor het mensen makkelijk te maken hun hobby op het werk uit te oefenen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een klimmuur op kantoor.
- Gezondheid komt ook steeds centraler staan. Bedrijven bieden steeds vaker uitgebreide check ups aan, waar zelfs ook SOA testen onder vallen. Ook zijn er bedrijven die bijvoorbeeld fysiotherapie of relaxerende massages aan hun personeel aanbieden.
- In de tijden van crisis kunnen bedrijven hun medewerkers misschien minder betalen, maar ze kunnen er wel zorg voor dragen dat het loon wijselijk besteed wordt. Daarom bieden werkgevers steeds vaker financieel advies aan hun medewerkers aan. Ook advies over het wegwerken van schulden behoort tot de mogelijkheden.