Logo
  • Nieuws
  • 10 juni 2024

Opstarttijd geldt ook als betaalde werktijd - Zo luidt het advies van advocaat-generaal aan Hoge Raad

De tien minuten die een callcentermedewerker voor zijn werktijd aanwezig moest zijn, moet worden gezien als betaalde werktijd. Zo luidt het advies van de advocaat-generaal aan de Hoge Raad. Wat hem betreft kan een eerdere uitspraak van het gerechtshof Den Haag met een gelijke strekking daarom in stand blijven.

Beeld Opstarttijd geldt ook als betaalde werktijd - Zo luidt het advies van advocaat-generaal aan Hoge Raad

De werknemer in kwestie had zijn werkgever Teleperformance aangeklaagd omdat het callcenterbedrijf medewerkers voorschreef dat zij tien minuten voor aanvang van de dienst bij hun computer moesten zitten. Zo konden ze op tijd ingelogd zijn om precies op tijd te beginnen met werken. Volgens de medewerker moest deze 'opstarttijd' worden gezien als werktijd en dus ook betaald worden.

Zowel de rechter als het gerechtshof stelde de werknemer eerder in het gelijk. Daardoor moest Teleperformance hem honderden euro's aan achterstallig loon betalen. Die compensatie heeft betrekking op de periode van september 2016 tot mei 2021. Het bedrijf was het daar niet mee eens en ging in cassatie.

De Hoge Raad beraadt zich nog op een oordeel in de zaak en doet onder voorbehoud op 8 november uitspraak. De advocaat-generaal is een belangrijke adviseur van de hoogste Nederlandse rechter. De adviezen worden vaak overgenomen, maar dat hoeft niet.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.