Logo
  • Partnerbijdrage
  • Achtergrond
  • 9 oktober 2023
  • OAZ

De sociale zekerheid binnen je organisatie: zo bespaar je op deze vaste lasten

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de zorg voor het welzijn van je personeel. Hiervoor draag je sociale premies en lasten af. De WGA-premie is hier een voorbeeld van, maar ook een transitievergoeding bij uitdiensttreding en in uiterste gevallen zelfs regresrecht. Deze premies kunnen worden samengevat onder de noemer ‘sociale zekerheid’ en ze zijn erop ingericht om jou als werkgever te ondersteunen bij de gevolgen van langdurig zieke medewerkers.

Beeld De sociale zekerheid binnen je organisatie: zo bespaar je op deze vaste lasten

De premies rondom sociale zekerheid kunnen een flinke financiële aanslag zijn. Zo ben je verantwoordelijk voor de WGA-lasten van je (oud-)medewerker voor een periode tot wel tien jaar. Dit is na de twee jaren ziekteverlof. De werkzaamheden zijn inmiddels lang en breed opgepakt door een nieuwe medewerker, maar deze lasten blijven.

Tip: Zicht op toegerekende schadelasten

Het is vaak niet eenvoudig om de juiste informatie te achterhalen van je (oud-)medewerkers. Door toch nauwkeurig te controleren of de toegerekende uitkeringslasten wel terecht op je organisatie worden verhaald en door geregeld herbeoordelingen aan te vragen, verzeker je jezelf van een reëel kostenplaatje en blijf je scherp op mogelijke verlaging van je premielast.

Een arbeidsovereenkomst ontbinden

Neem je afscheid van een medewerker? Dan dien je als werkgever transitievergoeding te betalen. Dit geldt ook wanneer het ontbinden van de arbeidsovereenkomst het gevolg is van (langdurige) arbeidsongeschiktheid. Naast de genoemde loondoorbetaling is dit een dubbele financiële verplichting. Hier is per 2021 een compensatieregeling voor in het leven geroepen, er zijn wel flink wat voorwaarden om rekening mee te houden.

Tip: Compensatie Transitievergoeding afgewezen?

Na een negatieve beslissing over je aanvraag Compensatie Transitievergoeding heb je zes weken om bezwaar te maken. Ervaring heeft uitgewezen dat een dergelijk bezwaar vaak loont. Geef dus niet zomaar op!

Arbeidsongeschikt en schuld door derden

Indien een van je medewerkers door toedoen van een derde arbeidsongeschikt is geraakt, is het mogelijk om de netto loonkosten en de re-integratiekosten te verhalen. Om in een dergelijke regreszaak succes te hebben, dien je rekening te houden met bijzonder veel wet- en regelgeving en dit is niet eenvoudig. Want hoe toon je de aansprakelijkheid van de tegenpartij aan?

Tip: Zoek de juiste hulp

Bij Regresrecht is het wijs om de juiste hulp in te schakelen. Regreszaken zijn erg complex, specialisten weten welke stappen op welk moment noodzakelijk zijn. Ze weten wat wel, maar vooral ook wat niet te doen.

De gedifferentieerde premie Whk controleren

Ben je geen eigenrisicodrager voor de Ziektewet en/of de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)? Dan ontvang je jaarlijks de beschikking gedifferentieerde premie Whk. Deze beschikking heeft betrekking op de uitkeringen van (oud-)medewerkers die ziek uit dienst zijn gegaan of in de WGA terecht zijn gekomen. Deze uitkeringen worden middels de jaarlijkse Whk-premie aan jou doorberekend. Maar omdat deze premie is opgebouwd uit verschillende gegevens, is een foutje gauw gemaakt.

Tip: Vinger aan de pols

Als je de risico’s bij langdurig ziekteverzuim bij de publieke verzekeraar laat, wordt jaarlijks de Whk-premie door het UWV berekend aan de hand van de aan jou toegerekende instroomcijfers. Omdat het UWV de verantwoordelijkheid draagt, is er wellicht minder contact tussen jou en je (oud-) medewerker. Toch adviseren we je om een vinger aan de pols te houden, om zo grip te houden op de schadelast.

OAZ HR Specialisten verzorgt maatwerk advies voor haar klanten over het verkrijgen van subsidies en het managen van financiële voordelen en risico’s die verbonden zijn aan het hebben van personeel. OAZ is zeer ervaren in het verlagen van lasten die komen kijken bij Sociale Zekerheid. Wil je meer weten over wat er mogelijk is voor jouw organisatie? Neem contact op met OAZ via info@oaz.nl of bel 088 5600 700. Lees ondertussen meer over de diensten van OAZ in deze whitepaper.

OAZ geeft advies over subsidies en het managen van financiële voordelen en risico’s rondom personeel. OAZ ontzorgt hierin haar klanten en realiseert een optimaal resultaat.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.