• 14 december 2023
  • Personio
  • Bron: Personio

Amsterdam, 13 december 2023 – De discussie rond hybride werken blijft volop in de aandacht, na de beslissing van de Eerste Kamer om de ‘Wet werken waar je wil’ weg te stemmen, waarin het recht op thuiswerken wettelijk werd vastgelegd. Belangrijkste reden voor het wegstemmen was dat thuiswerken bij Nederlandse bedrijven in feite al goed geregeld zou zijn. Uit recent onderzoek door Personio, Europa's toonaangevende HR-softwarebedrijf voor kleine en middelgrote bedrijven, blijkt dat HR-managers in het mkb zich zorgen maken over hoe ze moeten omgaan met thuis- en hybride werken. 70 procent geeft dat hybride werken nog niet goed geregeld is binnen hun bedrijf en dat dit op dit moment een van hun belangrijkste prioriteiten is. De komende drie jaar ziet ruim driekwart (77%) van de ondervraagde HR-managers het managen van hybride medewerkers als een grote uitdaging. Voor deze survey zijn ruim 500 HR-beslissers ondervraagd die werkzaam zijn bij Nederlandse bedrijven met 10 - 2.000 medewerkers.

Beeld Onderzoek: HR-managers in het mkb bezorgd over hoe om te gaan met hybride werken

Mogelijk zijn deze zorgen rond thuis- en hybride werken gerelateerd aan het feit dat lage medewerkersbetrokkenheid momenteel voor 73 procent van de HR-managers een hoge prioriteit heeft. Daar komt bij dat voor driekwart van de respondenten (75%) lage productiviteit van medewerkers op dit moment een belangrijk aandachtspunt is. Deze zorgen zijn niet vreemd, gezien de huidige economische ontwikkelingen en het groeiende aantal faillissementen (CBS, 12 oktober 2023).

HR-managers willen graag meer betrokken worden bij de strategie

In de survey zegt 71 procent van de HR-managers daarnaast dat hun organisatie worstelt om de vele veranderingen op de werkplek bij te houden, zoals hybride werken, teams met verschillende generaties medewerkers, AI en technologische ontwikkelingen.

Om hun bedrijven beter te kunnen ondersteunen bij de uitdagingen rond thuis- en hybride werken en andere personeelsgerelateerde zaken, willen HR-managers graag meer betrokken worden bij de strategie van het bedrijf, wat nu vaak niet het geval is. 79 procent zegt dat ze graag zouden zien dat HR meer invloed zou hebben binnen de organisatie, terwijl  57 procent zegt dat ze niet gewaardeerd worden binnen hun bedrijf.

Tegelijkertijd geeft 40 procent van de HR-managers aan dat ze gewoon niet voldoende tijd hebben voor meer strategische taken. Dit is onder andere het gevolg van te veel administratief of routinematig werk (43%). Daar komt bij dat 40 procent zegt dat ze te weinig data-inzichten hebben over de hele organisatie en dat hun HR- en business-tools niet voorzien in hun behoeften.

Koen Stam, Head of Benelux voor Personio, zegt: “Mkb-ondernemingen staan momenteel onder grote druk. De economie zwakt af, de arbeidsmarkt blijft krap en medewerkers hebben nieuwe verwachtingen. De discussie rond thuiswerken is een goed voorbeeld van dat laatste. In een recent onderzoek van Owl Labs naar hybride werken zegt de helft van de ondervraagde medewerkers dat van ze wordt verwacht dat ze volledig op kantoor komen werken, terwijl maar een op de zes medewerkers dat zelf ook wil. Dit geeft al aan dat het idee dat daarvoor geen wet nodig is omdat werknemers en werkgevers daar al zelf goed uitkomen, niet klopt. Er ligt een essentiële rol voor HR om deze en andere uitdagingen te helpen oplossen, om het toekomstige succes van de onderneming zeker te stellen. Om die rol op strategisch vlak te kunnen vervullen, moeten HR-teams de inzichten, middelen en tijd krijgen die ze daarvoor nodig hebben. Effectieve HR-technologie draagt daaraan bij.”

Over Personio

Personio is het People Operating System voor kleine en middelgrote bedrijven met 10 tot 2.000 werknemers. Personio is gevestigd in Amsterdam, Berlijn, München, Barcelona, Madrid, Londen en Dublin en heeft als missie om HR-processen zo transparant en efficiënt mogelijk te maken, zodat HR zich kan focussen op de meest waardevolle activa in het bedrijf: de mensen. Dat doet Personio met alles-in-een HR software, dat begint met recruiting, onboarden, HR-administratie zoals verlof aanvragen, performance & development, tot aan voorbereidende payroll. Dankzij People Workflow Automation-technologie helpt Personio meer dan 10.000 klanten in heel Europa vertragingen te voorkomen en kansen optimaal te benutten. Kijk voor meer informatie op https://personio.nl/.

Contactpersonen voor de pers:

Personio SE & Co. KG
Fergus Franklin
Senior Communications Manager
E-mail: press@personio.de

Stark Narrative
Personio Persdesk
E-mail: personio@starknarrative.com

Met HR-software voor het MKB automatiseert en vereenvoudigt Personio jouw HR-taken. Zodat je tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is: mensen!
Bezoek de website of boek een online demo!