De wijze waarop mensen tegenwoordig op zoek gaan naar werk is drastisch aan het veranderen. Niet langer zoeken we een baan, we zoeken een werkomgeving die aansluit op onze persoonlijkheid.
Bij strategische personeelsplanning gaat het om het streven naar ‘de juiste mens, op de juiste plaats, op het juiste moment.’ Lekker duidelijk, toch? Maar dan de praktijk. Die lijkt toch nog steeds gericht op aantallen en op de kennis en vaardigheden die horen bij de plek van de medewerker in de organisatie (de boekhouder is goed in boekhouden). En dit terwijl strategische personeelsplanning zoveel meer inhoudt en zoveel meer kansen biedt.
Om de personele formatie van uw organisatie te bepalen wordt de in de toekomst te leveren productie/ dienstverlening afgeleid van de strategische visie en doelstellingen. Een periode van 3 tot 5 jaar is voor het management van de meeste organisaties redelijk goed te overzien.
Deze 3 blogs over sociale media kunnen wij niet beter verwoorden. Daarom benoemen we ze tot ‘mustreads’ voor iedereen die serieus aan de slag wil met social.
Talentmanagement verandert geleidelijk, maar de noodzaak van een bredere, meer inclusieve aanpak wordt steeds dringender. Termen als people management doen hun intrede als vervanging van talentmanagement. Daar doe ik als wetenschapper liever niet aan mee. Niet de benaming van de aanpak, maar de aanpak van talentmanagement zélf moet veranderen. De focus moet komen te liggen op alle medewerkers, die vervolgens zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling.
Te vaak zie ik bij organisaties dat strategische personeelsplanning niet van de grond komt. HR ziet zeker het belang ervan in, maar andere zaken lijken urgenter. Dat is zonde, want met de juiste mens op de juiste plek, heb je als organisatie goud in handen. Zeker als je daarbij zelfregie, ontwikkeling en bevlogenheid van je mensen weet aan te wakkeren. De basis is de missie, visie en DNA van de organisatie. Goede strategische personeelsplanning maakt je organisatie wendbaar en toekomstbestendig.
Een ervaren manager hoeft slechts een rondje door het kantoor te maken om te weten welke medewerkers zich betrokken voelen en welke hun motivatie aan het verliezen zijn. Als je leiding geeft aan teamleden die vanuit huis werken is dit echter een stuk minder eenvoudig.
Werken aan een aligned workforce vraagt het nodige van de professional. Het vraagt bijvoorbeeld om een goed verhaal, dat wordt vertaald naar de verschillende doelgroepen, het vraagt om formuleren van relevante boodschappen en om het communicatiever maken van collega’s. Het vraagt om voorbeeldgedrag van de top en om managers die begrijpen wat er van hen wordt verwacht. Van weten naar willen, kunnen en uiteindelijk doen.
SMART als managementinstrument geeft in deze turbulente tijden weinig energie. Doelen zijn vaak moeilijk helemaal smart te maken en na een paar maanden soms al weer door de werkelijkheid ingehaald. Als alternatief is er TRUST.
Technologie op de werkplek is een deur naar betere samenwerking, maar alleen als bij de implementatie rekening wordt gehouden met de medewerkerscultuur. Enkele tips.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling