De inrichting van organisaties verschuift steeds meer van een top-down structuur (een piramide) naar een flexibele bottom-up structuur met weinig management en veel zelfsturing (een park). Hoe verschillen deze twee typen organisaties precies van elkaar? En waar moet je aan denken voordat je jouw organisatie gaat inrichten als een park?
Sociale media inzetten voor het werven van personeel. Dat moet je strategisch aanpakken. Hoe doe je dat?
Wil je het optimale uit alle mensen halen, dan gaan talentontwikkeling en leiderschapsontwikkeling hand in hand. Als je aan de slag gaat met het stimuleren van leiderschapskwaliteiten in je organisatie, dan zijn er twee belangrijke aandachtspunten.
Soort zoekt soort. Deze menselijke eigenschap kan ons flink in de weg zitten bij de samenstelling van een team, constateert senior organisatiepsycholoog Jan Meijning. Bij HFMtalentindex is hij gespecialiseerd in teamanalyses. “Het zou beter zijn als managers zich niet bemoeien met de samenstelling van hun team.”
Deze titel is voor tweeërlei uitleg vatbaar; de HR Business Partner die uitkomst biedt of juist een uitroep van schrik als de HR Business Partner de afdeling op komt. Bij veel bedrijven gaat het om het laatste. Dit heeft doorgaans niet met de persoon of diens functioneren van doen, als wel met het feit dat hij of zij niet zichtbaar genoeg is binnen de organisatie.
Veel werkgevers zijn sceptisch over de hybride medewerker. De vraag waar de loyaliteit van de medewerker ligt, bij zijn werkgever of bij zijn eigen business, doemt daarbij op. Toch kan de combinatie veel waarde toevoegen.
Het verbeteren van de klantervaring is vaak een topprioriteit binnen bedrijven. Op elk event waar ik ben hoor ik niets anders dan ‘de klant centraal’. Maar wat als we nou eens zouden beginnen bij het eigen personeel? Je collega’s? Het creëren van een employee experience dus.
Steeds meer activiteiten worden online gefaciliteerd. Net zoals je bijvoorbeeld met online instructie je fysiek traint, kan dat ook met communicatieve vaardigheden. Het zal managers als muziek in de oren klinken dat medewerkers niet langer een dag ‘op training’ zijn, maar de vraag is of de effectiviteit van online hier tegenop weegt. Die verschilt namelijk per methode en implementatie ervan. Hier zijn vijf manieren om communicatie online te trainen!
Ze waren het allemaal met elkaar eens, de HR-managers op de netwerkborrel: duurzame inzetbaarheid, mobiliteit, professionalisering, cultuurverandering, het moest allemaal voortkomen uit 'het goede gesprek'.
Uw verzuimprofiel zegt meer over uw organisatie dan u misschien denkt. Uw verzuimprofiel wordt gevormd door het verzuimpercentage en de meldingsfrequentie. Verzuimpercentages worden doorgaans verdeeld in kort, middel en lang verzuim en de meldingsfrequentie is het aantal ziekmeldingen gedeeld door het aantal medewerkers. In de praktijk zijn de leidinggevende en de medewerker verantwoordelijk voor het aanpakken en terugdringen van het verzuim, waarbij HR in meer of mindere mate ondersteuning verleent. Verzuim wordt zo teruggebracht tot een individueel probleem waarbij de organisatorische context uit het oog verloren wordt.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.