Kennis over de eigenschap hoogsensitiviteit is nog weinig verspreid. HR-professionals kennen de term vaak wel, maar wat het op de werkvloer betekent is niet altijd duidelijk. Zijn hoogsensitieve personen (hsp) betrouwbare medewerkers? Raken zij relatief vaak burn-out? Is het wel verstandig hen aan te nemen? Hoogsensitieve werknemers zijn inderdaad gevoeliger voor een burn-out vanwege hun stressgevoeligheid en hun karakter. Hun talenten zijn echter onmisbaar op de werkplek. En in de juiste omstandigheden excelleren zij.
Een zieke werknemer heeft recht op doorbetaling van (een deel van) het loon gedurende maximaal 104 weken. Wanneer een werknemer na een periode van tenminste vier weken van volledig herstel opnieuw uitvalt, vangt deze termijn opnieuw aan. Een periode van arbeidsongeschiktheid eindigt wanneer de werknemer de ‘bedongen arbeid’ weer volledig verricht. Om die reden twisten partijen soms over de vraag of een werknemer de bedongen arbeid gedurende minstens vier weken weer volledig heeft verricht.
Recentelijk kwam de hypotheekaffaire bij de ABN Amro naar buiten. Hypotheekadviseurs hadden handtekeningen van cliënten gezet onder interne documenten om zo de procesgang te versnellen. Zij voelden de druk om hun targets te halen. Op de achtergrond speelde de angst, dat het niet halen van targets zou leiden tot een hogere kans op ontslag wegens reorganisaties. Hoe komt een organisatie in een angstcultuur terecht? Welke factoren spelen daarin een rol?
Helaas staan we bekend als een volk dat graag klaagt. Daarnaast leggen we ook graag de vinger op ‘waar iemand niet goed’ in is. Zo hier en daar wordt er heel voorzichtig een schouderklopje of complimentje uitgedeeld maar iemand via bijvoorbeeld een email complimenteren is best wel even een ander dingetje. Tja, een compliment vastleggen is wel heel serieus.
Het belang van goed leiderschap binnen organisaties wordt al lang onderkend. Typ de term ‘Leiderschap’ in op je toetsenbord en binnen 0,52 seconden schieten tweeënhalf miljoen hits via Google over je scherm! Maar wat is volgens medewerkers nu eigenlijk goed leiderschap?
Wat kan ik doen om op werknemerskosten te besparen? Als ik die vraag van opdrachtgevers krijg, verwijs ik vaak naar sociale regelingen. Daarin is de keuze reuze; maar weinig landen hebben zoveel regelingen als Nederland. En het aanbod neemt de laatste jaren alleen maar toe.
Ben je op zoek naar een nieuwe LED televisie dan weet je na een paar zoekopdrachten op internet welke tv het beste past bij je wensen en welke shops uitblinken in service of prijs. Maar als je op je werk zit, heb je die luxe niet. Je dient je verlofaanvragen, adreswijzigingen en declaraties in met het HR-systeem dat je werkgever je aanbiedt. Dat vinden we heel normaal, maar klantvriendelijk is het niet altijd.
Werknemers bevelen hun werkgever weer meer aan. Maar een aantal groepen blijft nog wat achter zo blijkt uit de Employer Net Promoter score (eNPS) van AnalitiQs. Organisaties kunnen dan ook het best extra aandacht schenken aan laagopgeleiden, doorstroom bevorderen en gedwongen ontslagen zo veel mogelijk voorkomen.
Geregeld komen verhalen naar buiten over een angstcultuur in organisaties. Medewerkers gaan in de veilige modus werken om conflicten en ontslag te voorkomen. Dit leidt op de korte termijn tot forse schade, maar staat op de lange termijn de ontwikkeling van de organisatie in de weg. Toekomstgerichte wendbare organisaties vragen juist om medewerkers die creatief zijn en eigenaarschap tonen. Sociale innovatie is dan de sleutel tot succes. Wat kan de bijdrage van HR zijn aan vitaler sturen met en op vertrouwen?
Laatst had ik iemand in de opleiding Human Resource Management A van IMK Opleidingen die ervan baalde dat collega’s veel te laat bij haar komen. De deelnemer vertelde: “Als leidinggevenden binnen mijn organisatie een probleem met een medewerker hebben, dan komen ze niet bij mij. Ze bedenken zelf oplossingen, zonder dat ze kennis hebben van de wetgeving. Uiteindelijk blijkt dan dat die oplossingen niet goed zijn en dan pas komen ze bij mij. Ik moet steeds alles weer rechtbreien. Waarom komen ze nou niet eerder bij me? Ik weet wat kan en mag.”
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.