Manager klinkt als een functie op zich, maar onder deze titel kunnen verschillende ‘rollen’ worden uit gevoerd. Elke rol biedt andere mogelijkheden voor HR en belangrijke lessen voor de manager. In dit artikel verkennen wij de vijf belangrijkste rollen die de manager kan aanwenden om op een hoge prestatiecultuur verder te bouwen en deze te behouden. Ook wordt er gekeken hoe deze rollen kunnen dienen als strategische hefboom voor HR om werknemersbetrokkenheid op te vergroten en in stand te houden.
Het wordt steeds duidelijker. De fietsregeling zoals we die jarenlang hebben gekend, houdt op te bestaan. Vanaf 1 januari 2015 hebben we te maken met de Werkkostenregeling (WKR). Betekent dit dat je als werkgever niks meer voor je fietsende medewerker kunt doen? Nee hoor!
Tegenwoordig zijn veel afgestudeerde jongeren bereid om ter aanvulling van hun cv extra werkervaring op te doen onder de noemer ‘het volgen van een stage’. Dit om op die manier aantrekkelijker te zijn voor een potentiële werkgever. Dit is echter niet zonder risico.
Organisaties moeten hun benadering ten opzichte van de traditionele HR-cyclus van performance reviews herzien. Performance reviews zijn vaak gebrekkig. En waarom zou je een heel jaar wachten voordat je gaat zitten met jouw manager om feedback te ontvangen voor je performance?
In mijn praktijk ondersteun ik onder meer arbocoördinatoren van middelgrote tot grote organisaties. Een veelgehoorde klacht is ‘mijn management heeft geen aandacht voor arbo’. Terecht, zeg ik dan op mijn beurt, want ze hebben wel wat beters te doen, dan te denken over arbo. Want ‘arbo is alles en dus niets’. En aan niets, daar besteed je natuurlijk geen aandacht aan.
De rol van werknemers in bedrijven verandert met de tijden. Werknemers zijn hoger opgeleid, minder afhankelijk, mondiger en ongrijpbaarder voor bedrijven door het toegenomen belang van kennis en informatie. Welk beloningsbeleid past daar goed bij? Steeds meer bedrijven belonen hun werknemers in aandelen. Waarom doen ze dat, en zet deze trend zich door? Wat zijn de voor- en nadelen en voor welke bedrijven is dit uiteindelijk een interessante beloningsoptie?
Gezien de veelheid aan mogelijke oorzaken van werkstress is het niet de vraag of u actie onderneemt om werkgerelateerde stress te verminderen en gezondheid te bevorderen, de vraag is ‘hoe?’
De Eerste Kamer ging onlangs akkoord met de nieuwe wet en dat heeft enkele belangrijke consequenties voor organisaties, HR-professionals en managers. Zo moeten medewerkers al na twee jaar een vast contract worden geboden, in tegenstelling tot de drie jaar die hier aanvankelijk voor stond. Enkele tips.
Het is begin 1914. Personeelschef mr. Grove van warenhuisketen Selfridge's in Londen zet de eerste stappen in strategisch personeelsbeleid. Hij komt tot een schokkende ontdekking...
Een bepaalde tijd contract eindigt van rechtswege, dus automatisch, zonder dat partijen hier iets voor hoeven te doen en zonder dat hiervoor opzegging en/of aanzegging benodigd is, tenzij tussen werkgever en werknemer daarover andere afspraken zijn gemaakt. De opzegverboden en opzegtermijnen zijn niet van toepassing. Op dit moment is het nog aan de werkgever of en wanneer hij de werknemer die werkzaam is op basis van een bepaalde tijd contract inlicht over de voortgang van de arbeidsrelatie. Dit gaat per 1 januari 2015 veranderen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.