Business Agility staat volop in de belangstelling. Binnen menig MT zullen de woorden "We moeten meer Agile worden" dan ook regelmatig vallen. In dat kader krijgt een cruciaal aspect vaak nog te weinig aandacht: de menselijke factor. Kunnen de medewerkers zich niet gemakkelijk aanpassen of snel leren van de veranderende omstandigheden, dan werkt het 'Agile maken' van de organisatiestructuur ook niet. De vraag zou dus vooral moeten zijn: "Hoe Learning Agile en wendbaar zijn de medewerkers in onze organisatie?”
Let op de was!, Zo nu en dan roept mijn vrouw dit voordat ze weggaat. Ik moet dan de status van het weer in de gaten houden. Neemt dit regenachtige vormen aan, dan haal ik netjes de was binnen om deze aan een rekje verder te laten drogen. Helaas, het komt nogal eens voor dat ik het simpelweg vergeet. Dit valt voor u in de categorie ‘nice to know’ of wellicht ‘no need to know’. Want wat heeft u met mijn was te maken?
Organisaties zijn steeds vaker onderhevig aan veranderingen. Of deze nu zijn ingegeven door de conjunctuur van de economie, wet- en regelgeving, politieke besluitvorming, een maatschappelijk geluid of kabinetsprogramma’s, de veranderingen doen echter steeds vaker een appel op de wendbaarheid van de organisatie.
Na het debacle met de optoppingsouderdomspensioenexcedentregeling beschikken we vanaf 1 januari 2015 over de mogelijkheid om een fatsoenlijke nettopensioenregeling op te zetten en uit te voeren. De toezichthouders keurden destijds al een dergelijke regeling af vanwege de uitvoeringstechnische complexiteit, terwijl recent nog de parlementaire behandeling zich vooral uitputte in de semantiek van de lijfrente versus pensioen en de uitgebreide voorwaarden van hygiëne waar pensioenfondsen aan moeten voldoen om dergelijke regelingen uit te voeren.
Als HR-manager houd u zich bezig met complexe vraagstukken in complexe krachtenvelden. Leg uw dilemma aan mij voor.
BMW produceert auto’s die sportieve prestaties leveren en tegelijkertijd extreem zuinig zijn. KPN geeft de garantie dat hun internet supersnel én maximaal beveiligd is. En we willen graag de wereld rondvliegen in veilige vliegtuigen met veel comfort (beenruimte, in-flight entertainment, en als het even kan gratis wifi), maar alles wél voor een betaalbare prijs. We zoeken steeds meer de grenzen op van het schijnbaar onmogelijke.
Hoe komt het dat je vaak achteraf pas voelt dat de manier waarop je zojuist hebt gereageerd niet zo handig was? Waarom vergeten wij, bijvoorbeeld wanneer we ons aangevallen voelen, de lange termijn gevolgen van ons handelen? Wat maakt dat we in sommige situatie overdreven reageren en er vervolgens spijt van hebben?
OK, je hoeft het niet meer te doen omdat het hip is, investeren in duurzaamheid. Die kans heb je gehad. Stoppen dan maar?
Voor buitenlandse werknemers is, gezien de verscherpte regelgeving dat sinds 1 januari 2014 van kracht is, het verkrijgen van een verblijfsvergunning voor arbeid in loondienst (GVVA) aanzienlijk moeilijker worden. Als er sprake is van een geschikte werkzoekende kandidaat in Nederland (zogeheten "aanwezige prioriteitsgenietend aanbod"), ook al heeft dezen niet gesolliciteerd, dan zal het UWV een negatief advies geven voor de afgifte van een verblijfsvergunning. In de praktijk is gebleken dat in veruit de meeste gevallen sprake is van dit zogeheten prioriteitsgenietend aanbod.
Carnaval is ten einde. Het was weer een geslaagd feest, voor velen zelfs zo geslaagd dat ze een extra dag nodig hadden om bij te komen en dus niet op het werk verschenen. Inmiddels heeft iedereen de bank weer verruild voor een normale werkomgeving. De impact van het verzuim is groot, maar dringt bij veel organisaties nog niet door… Wat zijn die verborgen kosten, hoe kan een organisatie ze beperken en hoe zorgt een organisatie ervoor dat het verzuim minder wordt?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.