Energiebedrijf Nuon beleeft een turbulente tijd. De splitsing tussen levering en netwerkbeheer is net achter de rug. Aan het vinden van een geschikte fusiepartner voor het kersverse Nuon Productie en Leveringsbedrijf wordt hard gewerkt. Terwijl overheid, politiek en bedrijfsleven over elkaar heen vallen over de verkoop van de belangen in de nutsbedrijven, rolt het management een nieuwe missie en ‘values’ over het bedrijf uit. Annemarie Kuks, Director HRM & Safety, laat zich er niet door van de wijs brengen: “Dit is een geweldige kans.”
Dé modekreet onder Amerikaanse HR-managers is nog altijd engagement ofwel ‘werknemersbetrokkenheid’. En managers roepen te pas en te onpas dat de medewerkers het belangrijkste kapitaal zijn. Maar als dat ‘kapitaal’ niet betrokken is, zie je dat zonder meer terug in tegenvallende resultaten. En dat is te voorkomen.
De duur van de loondoorbetaling bij ziekte is actueler dan ooit nu de politiek kijkt naar het 2e jaar. De achtergrond is dat MKB-werkgevers de verplichtingen in het 2e jaar van loondoorbetaling als te zwaar ervaren. Vanuit HRM is dit een bekend probleem en heeft alles te maken met de zogeheten re-integratie tweede spoor.
Wat bij Bill Gates nog een toekomstvisie was op werk, vertaalde Microsoft Nederland in Het Nieuwe Werken. Dat leidde tot een successtory, zij het met vallen en opstaan. Want voor HNW bestaat geen kant-en-klaar recept en het is nooit af. ‘Wij zeggen niet hoe het precies moet.’ Een interview met Ineke Hoekman-Van Hassel, Directeur HR Microsoft Nederland.
De Europese energiemarkt is danig in beweging. Goedkope Duitse stroom en de hoge Europese gasprijs hebben hun impact. Dat raakt ook Nederlandse energiebedrijven als Essent, dat zich de afgelopen jaren in razend tempo opnieuw moest uitvinden. Het blijkt de ideale voedingsbodem voor een nieuw type leiderschap in de organisatie.
Wouter Vlasblom bouwde een onverwacht lange staat van dienst op bij Siemens Nederland. De continuïteit en het niveau van het HR-beleid profiteerden daarvan. Met als keerzijde de wet van de remmende voorsprong. ‘Wij moeten meestal een stapje terug doen.’
Wat moeten we doen om de prestaties van onze medewerkers te verbeteren? Hoe verlagen we het verloop onder high potentials? Hoe verhogen we de klanttevredenheid via de medewerker? Zomaar drie grote vragen die iedere HR-professional bezighoudt. Volgens data-analist Irma Doze hebben veel organisaties de informatie om deze vragen te beantwoorden al in huis.
Om op het hoogste niveau te blijven meedraaien, heeft het Universitair Medisch Centrum Utrecht zich voor de komende jaren ambitieuze doelen gesteld. Die vragen onder meer om ingrijpende organisatieveranderingen, excellente onderzoekers en sterk leiderschap.
Onder druk van een gestaag krimpende biermarkt voerde Heineken Nederland de afgelopen jaren ingrijpende koerswijzigingen door. Om de organisatie met succes de volgende levensfase in te loodsen, transformeerde Hans de Ruiter ook zijn afdeling. ‘De relevantie van HR is hier ongelooflijk vergroot: compacter, beter en impactvoller.’
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling