In mijn blogs neem ik je mee in de wereld van de HR Businesspartners. Wat maakt iemand nu een HR Businesspartner? Wat maakt iemand nu succesvol? Is het vakmanschap of is het persoonlijk leiderschap? Of is het allebei?
Mobiele telefonie en social media zijn de laatste jaren steeds meer onderdeel geworden van ons dagelijks leven. De manier waarop we werken, communiceren en managen is hierdoor totaal veranderd. Deze socio-economische veranderingen zijn enorm belangrijk voor HR-afdelingen en HR-managers. Hoe gaat HR dit managen?
Wat doet de snelle invoering van high tech-oplossingen nu precies met de verwachtingen van werknemers?
Laat ik maar met de deur in huis vallen: als moderne multinational kun je eigenlijk niet meer om online training heen. Natuurlijk varieert de impact per sector en organisatie, maar op internationaal vlak zijn de voordelen ten opzichte van conventionele training simpelweg te groot. We bespreken de belangrijkste.
Met de inwerkingtreding van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) is de regeling rond het concurrentiebeding ingrijpend veranderd. De hoofdregel is dat bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd geen concurrentiebeding kan worden gesloten. Het gaat om een hoofdregel: indien de werkgever deugdelijk schriftelijk gemotiveerd aangeeft waarom het beding wegens zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen toch nodig is, kan het geldig zijn.
Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met het vervallen van de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) en de invoering van de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA), staat zzp’end Nederland op zijn kop. Terecht, want er verandert nogal wat per 1 mei 2016 – en dat pakt niet voor iedereen even gunstig uit. Ik vind de komst van de nieuwe wet echter een goede ontwikkeling en leg graag uit waarom.
Reorganisaties, koerswijzigingen en andere ontwikkelingen, organisaties zijn anno 2016 continu in beweging. Dit heeft voortdurend gevolgen voor het werk van medewerkers. Toch is hét instrument om naar medewerkers te luisteren - het medewerkertevredenheidsonderzoek of MTO - de afgelopen jaren amper aangepast door organisaties.
Veel Nederlandse leidinggevenden zijn trots op hun leiderschapscapaciteiten. Uit recent onderzoek van het tijdschrift Management Team blijkt dat ze hun leiderschapsstijl beoordelen als benaderbaar, mensgericht, stimulerend, ruimte gevend en inspirerend. Klinkt goed, toch? Er is alleen één probleem. Volgens medewerkers is de leidinggevende juist afstandelijk en directief. In dit stuk zal er besproken worden wat managers juist wel maar ook wat ze vooral niet meer moeten doen.
Op de krappe arbeidsmarkt hebben veel professionele organisaties grote moeite om de juiste mensen voor de juiste posities te vinden en vast te houden. Een andere kijk op recruitment kan helpen dit probleem aan te pakken: duik eens wat dieper in de cijfers. In dit soort data bevinden zich allerlei interessante correlaties. Een voorbeeld.
De 21e eeuw heeft veel veranderd in het brein van de moderne mens. Onze toenemende digitale afhankelijkheid gaat gepaard met een lagere aandachtspanne en afleiding van alle kanten. Conventionele training mist het antwoord op deze uitdagingen. Een modern trainingsecosysteem vraagt vijf noodzakelijke elementen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling