De mondiale markt voor kopiëren en printen groeit nauwelijks meer. Daarom koos het Japanse Ricoh voor een nieuwe strategie. De specialist in hardwaretechnologie transformeert zich sinds enkele jaren tot aanbieder van hoogwaardige IT-oplossingen. Ricoh Nederland geeft performance management én het Nieuwe Werken daarin een hoofdrol. Directeur HR Martijn Wecke schetst het toekomstscenario.
Telecombedrijf KPN moet alle zeilen bijzetten en schrapt duizenden banen. De omzet kalft af, markten veranderen continu, de concurrentie is moordend en toezichthouders als de OPTA zitten het concern regelmatig dwars. In deze cruciale fase noteert KPN’s voormalige hoogste HR-baas Hein Knaapen de tussenstand. ‘Hier zijn nogal wat HR-vertalingen van te maken.’
Voor organisaties heeft een strategische koerswijziging aanzienlijke gevolgen voor het personeelsbeleid en de rol van HR als business partner. Zo vergt de economische recessie van veel bedrijven grote wendbaarheid en creativiteit. Hoe stoom je daar je medewerkers voor klaar?
Strategische personeelsplanning is een belangrijke prioriteit voor veel organisaties. Maar wat zijn de verschillen tussen de branches en wat is de relatie met de markt waarin organisaties zich bevinden? Wat zijn de grootste knelpunten op de arbeidsmarkt die de toekomst ons brengt? En welke informatie gebruiken organisaties om hun formatie te plannen? Antwoord op deze vragen geeft het onderzoek Strategische personeelsplanning dat Berenschot onlangs hield.
Employer branding is een vaak gehanteerde bedrijfsstrategie waarbij men probeert de buitenwereld ervan te overtuigen dat het bedrijf in kwestie zonder twijfel de leukste plek is om te werken. Maar wat maakt employer branding tot een succes?
CEO worden van een multinational op een ander continent. Het is slechts weinig corporate HRM’ers gegeven om dit ambitieuze doel te bereiken. Tjahny Bercx, voormalig VP HR bij Leaseplan en medeoprichter van dit tijdschrift, is erin geslaagd. Ruim een jaar geleden vertrok hij voor zijn werkgever naar Brazilië, een land dat hard op weg is om uit te groeien tot de vijfde economie van de wereld.
Als er één organisatie is die de verpersoonlijking van Het Nieuwe Werken zou moeten zijn, dan is dat wel BT. Bij deze netwerk- en telecomgigant werken mensen in internationaal verband projectmatig de klok rond.
De motieven van bestuurders en managers om al dan niet interim-managers in te zetten, blijken sterk gerelateerd te zijn aan de organisatiecultuur en de dominante leiderschapsstijl. Om gericht te kunnen adviseren over interim-management als effectief HR-instrument is het belangrijk om die motieven te (onder)kennen. Een aantal handreikingen.
De welzijns- en gezondheidszorg van het Leger des Heils groeit. De problemen aan de onderkant van de samenleving worden steeds groter en het Leger moet steeds meer gaten dichten die overheid en maatschappij open laten. Kan het Leger des Heils die groei aan? Een heuse stresstest gaf antwoord.
Kan HR een bijdrage leveren aan de bedrijfsstrategie? Hoe zou dit zich moeten ontwikkelen? Hoe gaat dit zich bewijzen en wat zijn de voordelen hiervan? Om een antwoord te krijgen op deze vragen heeft Orion Partners onderzocht hoe HR de resultaten van de bedrijfsstrategie meet.