Logo
  • Opinie
  • 10 mei 2021

Mis geen financiële voordelen bij het aannemen van nieuwe medewerkers

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare loonkostenvoordelen voor je personeel, is het van belang om scherp te hebben wat de achtergrond is van je (nieuwe) medewerkers. Vallen ze in de doelgroep van het loonkostenvoordeel? Als dit zo is, dient er een doelgroepverklaring aangevraagd te worden. Wat dit is en hoe je dit doet, lichten we graag aan je toe.

“Een kloppend administratief proces is enorm belangrijk”

Bij het aannemen van nieuwe medewerkers is het belangrijk om je personeelsadministratie op orde te hebben. Zorg dat je het arbeids- en eventueel uitkeringsverleden van je personeel goed kent. Door de juiste vragen te stellen krijg je de juiste antwoorden en kom je er snel achter of er sprake is van een arbeidsbeperking of een afstand tot de arbeidsmarkt. Door hier direct aandacht aan te besteden, herken je een eventuele doelgroep sneller en kan je de bijpassende acties ondernemen.

Voor medewerkers met een arbeidsbeperking en/of een afstand tot de arbeidsmarkt vraag je het loonkostenvoordeel aan. De doelgroepen die hiervoor in aanmerking komen zijn:

  • Oudere werknemers (56 jaar en ouder)
  • Arbeidsgehandicapte medewerkers die nieuw in dienst komen
  • Werknemers die vallen in de doelgroep banenafspraak en scholingsbelemmerden
  • Arbeidsgehandicapte medewerkers die worden herplaatst

Als je medewerker in aanmerking komt voor het loonkostenvoordeel is een doelgroepverklaring nodig. Hij of zij kan de verklaring zelf aanvragen bij het UWV. De medewerker kan jou als werkgever ook machtigen om de verklaring aan te vragen. In de doelgroepverklaring staat vermeld onder welke doelgroep iemand valt en voor welke periode dit geldt. De verklaring is persoonsgebonden en geeft de werkgever recht op loonkostenvoordeel.

De doelgroepverklaring moet binnen drie maanden na indiensttreding van de nieuwe medewerker worden aangevraagd. Wanneer dit niet op tijd gebeurt, vervalt het recht op loonkostenvoordeel. Het valt of staat dus bij een kloppend administratief proces.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het proces van personeelsadministratie om zo optimaal te profiteren van de beschikbare subsidies? Dan kan OAZ je daarbij helpen. We ondersteunen je in het volledige proces van signalering, registratie en uitbetaling door het UWV. Neem voor meer informatie contact op met Joost Geluk via jgeluk@oaz.nl of bel direct 06 8290 6370

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.