In aflevering 80 van de serie podcasts over innovatie en leiderschap in HR gaan Toine Al en Ruud Coumans in gesprek met Thomas Mulder, executive director HR bij VodafoneZiggo. Onder meer over de vraag hoe HR om moet gaan met de snelle veranderingen op de werkvloer en de hete hangijzers van dit moment.
Metrics en analytics kun je op allerlei HR-gebieden gebruiken. Bijvoorbeeld op het gebied van binden en behouden van medewerkers. Dat kan al heel eenvoudig door de bevlogenheid van medewerkers te onderzoeken of de mate waarin ze hun werkgever willen aanbevelen, de Net Promoter Score. Een voorbeeld is de methode die ze bij Starbucks hanteren.
Wat vind jij een belangrijk MVO-thema voor Arbo Unie? In november 2022 nodigden we klanten uit om hun mening via een korte vragenlijst te geven. En zo mee te denken over hoe wij invulling geven aan dit brede onderwerp. We delen graag met je wat hier uitgekomen is, en wat wij hiermee doen.
Deze whitepaper gaat in op vier belangrijke thema's en vijf vervolgstappen om met workforceplanning de huidige en toekomstige behoeften van je organisatie in kaart te brengen.
Are you struggling to engage and retain your employees? With only 34% of employees feeling engaged at work, it's time to revamp your L&D program. This expert guide provides you with 6 operational hacks to transform your training strategy.
Vitaliteit en verzuim staan bij veel organisaties hoog op de agenda. Als je vitaliteit en verzuim datagedreven wilt aanpakken, begin je met vaststellen of de organisatie een probleem heeft op dat gebied. Dit bepaal je door diverse kengetallen te combineren: verzuimpercentage, meldingsfrequentie, percentage nulverzuim en verzuimduur.
Werk verandert en sneller dan ooit. Heeft het nog zin om een strategisch personeelsplan te maken als je nauwelijks enkele jaren vooruit kunt kijken? Jazeker, maar je moet er wel voor zorgen dat je de nieuwe ontwikkelingen continu meeneemt in je evaluatie en analyse, en je plan regelmatig bijstelt aldus HR-analytics expert Irma Doze.
Om een beeld te krijgen van hoe het met de werknemers gaat, is een jaarlijks onderzoek tegenwoordig niet meer voldoende. Zelfs met een pulse-meting per kwartaal red je het niet altijd. Veel belangrijker is het om actief naar werknemers te luisteren, liefst wekelijks of zelfs dagelijks. Actief luisteren dus. Maar hoe doe je dat? En wat doe je met de feedback? Enkele voorbeelden.
HR-professionals hebben er een nieuwe collega bij gekregen: ChatGPT. Wat zijn de mogelijkheden van deze veredelde chatbot? Enkele experts namen de proef op de som. Zo is Thomas Mulder, CHRO van VodafoneZiggo onder de indruk van hoe goed het programma personeelsadvertenties kan 'screenen' - wordt wel rekening gehouden met de diversiteit van de doelgroep? – en vervolgens kan herschrijven. Enkele waardevolle toepassingen én aandachtspunten.
Betrokken medewerkers hebben hart voor de zaak, melden zich niet snel ziek en bepalen voor een groot deel het succes van je organisatie. Die wil je dus maar al te graag hebben. De vraag is natuurlijk ‘Hoe krijg je betrokken medewerkers?’ Dat begint bij achterhalen hoe je medewerkers aankijken tegen hun werk en hun organisatie. En als je weet wat ze goed en minder goed vinden, de verbeterpunten aanpakken.