Onderzoekers hebben aangetoond dat het succes van veranderprogramma's of andere prestigieuze projecten mede afhangt van de naamgeving. Dit blijkt uit onderzoek van het expertisecentrum Behavioral Risk & Nudges (eBRIDGES) van de Erasumus Universiteit.
Kan een locatie bijdragen aan een geformuleerde ‘employee experience’-strategie? Volgens Michelle Huising, Head of Global HR bij Sana Commerce, wel: “We hebben een open cultuur met een ‘platte’ organisatiestructuur. Het kantoorpand in Nederland helpt ons om die plattere organisatie te behouden, waar alle meningen tellen.” Daarmee vormt het pand onderdeel van de basis voor de employee experience-ambities en overtuigingen van de organisatie, die ze ook internationaal succesvol door weten te voeren.
Maar liefst 55 procent van de bestuurders staat positief tegenover het gebruik van voorspellende data als het gaat om de gezinsplanning van werknemers. Werkgevers staan daarmee lijnrecht tegenover de werknemers. Van hen vindt slechts 21 procent het acceptabel dat hun werkgever data gebruikt om hun gezinsplanning te voorspellen en zo de bedrijfsprocessen beter in te richten. De HR-professional zit er tussenin: dertig procent vindt het te verantwoorden om data in te zetten als het gaat om het voorspellen van gezinsplanning.
Door mismatch op de arbeidsmarkt is er een enorm verschil tussen vraag en aanbod. Uit onderzoek van Intelligence group blijkt dan ook dat de sourcingsdruk bijzonder groot is. Ruim 34% van de werknemers werd benaderd voor een baan. Hoe vind je in de krappe arbeidsmarkt toch goed personeel? Daarover sprak BNR onder andere Vincent Roders, online recruitment expert.
Onlangs stemde de Tweede Kamer in met een wijziging in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) waarmee zorgverleners meer zeggenschap krijgen over de zorg die zij verlenen. Onder het begrip 'goede zorg' valt nu ook de invloed van zorgverleners op het primaire proces van zorgverlening en zorginhoudelijk beleid van de organisatie. 'Het uitgangspunt van deze wetswijziging is dat binnen zorginstellingen niks over de vakinhoud en beroepsontwikkeling van de zorgverlener wordt besloten, zonder deze daarbij te betrekken.'
Het vertrouwen in de arbeidsmarkt krabbelt steeds verder op. Het merendeel schat zijn eigen kansen voor de komende twee jaar positief in. Dit en meer blijkt uit de HR-trendmonitor van Sparkey HR strategy & insights (powered by Motivaction) en PROOF.
Weet jij hoe tevreden je medewerkers zijn? En wordt hier binnen jouw organisatie onderzoek naar gedaan? Trotse werknemers promoten niet alleen jouw bedrijf maar zetten vaak ook een stapje extra.
Employability wordt gezien als een verantwoordelijkheid van organisatie, manager en medewerker. In de praktijk worstelen organisaties echter vaak met de vraag hoe de eigen inbreng van medewerkers kan worden vergroot. Zo ook Aegon, die om die reden Human Capital Group gevraagd heeft een studieonderzoek te doen naar de voorwaarden die het nemen van eigen regie voor medewerkers verder mogelijk maken en stimuleren. Bevindingen uit het studieonderzoek hebben mede tot dit artikel geleid.
H.U.G: niet zomaar een HR-conferentie. Personio heeft H.U.G in 2019 opgericht om een uniek evenement te creëren waarin de HR-branche met elkaar in contact kan komen, kan groeien en van elkaar kan leren door best practices, eerlijke lessen en inspirerende inzichten te delen. H.U.G Digital biedt je de inzichten waarvan je niet wist dat je ze nodig had, in formats die uitdagen en inspireren. Mis het daarom niet: registreer je nu en neem gratis deel, zodat je op het scherpst van de snede kunt blijven werken in HR. Online en/of tijdens het live event in Amsterdam.
LHBTI-werknemers lopen tegen extra uitdagingen aan op de werkvloer, mede doordat zij vaker niet worden gehoord of worden gezien door werkgevers. Organisaties slagen er onvoldoende in om de problemen van deze en andere ongeziene en ongehoorde groepen boven tafel te krijgen en aan te pakken. Om werkgevers te helpen op een goede manier het gesprek aan te gaan met LHBTIQ+-werknemers en andere groepen die op de werkvloer met extra uitdagingen te maken krijgen, heeft een groep Nederlandse wetenschappers de P.INC Postercampagne ontwikkeld. De posters haken in op de behoefte van werkgevers om gevoelige onderwerpen als seksuele oriëntatie, burn-out en overgangsklachten bespreekbaar te maken op de werkvloer.