
Als het aan Suzanne van Pelt ligt wel. Van Pelt is CEO van Smart Health, een leefstijlplatform dat bedrijven onder meer helpt de ziekteverzuimcijfers terug te dringen.
Vorige maand publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de ziekteverzuimcijfers van het eerste kwartaal 2025. Het verzuim kwam uit op 5,8 procent, hoger dan een jaar eerder.
Dit betekent dat van de duizend te werken dagen, 58 dagen werden verzuimd wegens ziekte. Opnieuw lag het verzuimpercentage met 8,1 procent het hoogst in de gezondheidszorg en welzijn.
Ook over het ziekteverzuim in de ouderenzorg kwamen vorige maand verontrustende cijfers naar buiten. Intrakoop zag het ziekteverzuim stijgen naar een recordhoogte van 9,4 procent. Dat levert de sector een schadepost van 1,6 miljard euro op, berekende de inkoopcoöperatie van de zorgsector.
Het verzuim in de zorg is al sinds 2018 het hoogst. Opvallend is dat in de meeste sectoren het verzuim samenhangt met de samenstelling van de bedrijfstak naar leeftijd.
Maar de bouw en de zorg vormen hierop een uitzondering, in deze sectoren hangt het verzuim meer samen met de samenstelling naar geslacht. “In de bouw werken vooral mannen, die minder verzuimen. In de zorg werken relatief veel vrouwen, die meer verzuimen”, aldus het CBS.
Weten wie in de sector werkt is een belangrijke voorwaarde voor effectieve verzuimpreventie, stelt Van Pelt van Smart Health. “En in de zorg zijn dat overwegend vrouwen.”
In het vierde kwartaal van 2022 was 84 procent van de werkenden vrouw, tegenover 48 procent in de gehele economie, blijkt ook uit CBS-cijfers. Een ander kenmerk in de zorg is het vergrijzende personeelsbestand: eind 2022 was 25 procent van de zorgmedewerkers 55 jaar of ouder – een forse stijging ten opzichte van 15 procent in 2010.
Juist deze groep kent het hoogste ziekteverzuim. Zo ligt het gemiddelde verzuimpercentage bij vrouwen van 55 jaar en ouder op 7 procent, tegenover 5,7 procent bij vrouwen in het algemeen en 6,1 procent bij mannen van 55-plus.
Doelgroepgerichte interventie heeft de meeste impact
Volgens Van Pelt tonen verschillende onderzoeken aan dat preventiemaatregelen effectiever zijn als ze zijn gericht op doelgroepen, zoals oudere, vrouwelijke zorgmedewerkers. Dit zou beter werken dan algemene maatregelen.
“Interventies op het gebied van leefstijl, werkdruk en mentaal welzijn hebben zichtbaar meer impact wanneer deze rekening houden met leeftijd, geslacht en werkomgeving”, stelt ze.
Werkgevers kunnen hun preventiebeleid versterken door actief gebruik te maken van het Preventief Medisch Onderzoek (PMO), zoals voorgeschreven in de Arbowet sinds 2017 aldus Van Pelt. “Een PMO biedt medewerkers inzicht in hun gezondheid en stimuleert hen om actie te ondernemen.”
Daarnaast is het de vraag of leidinggevenden en HR-professionals over de juiste kennis en tools beschikken om verzuim aan te pakken. Slechts 27 procent van de HR-professionals vindt zichzelf vaardig genoeg om verzuim effectief aan te pakken, blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener BrightMine.
In meer dan de helft (55 procent) van de organisaties wordt geen training aangeboden over verzuimmanagement.
‘Workshops over hormonale schommelingen’
Als het gaat om verzuim in de zorg, oppert Smart Health-CEO Van Pelt dat werkgevers hun kennis kunnen bijspijkeren over vrouwengezondheid. Bijvoorbeeld met de volgende maatregelen:
- Inzet van vrouwengezondheidsexpertise binnen de organisatie, zodat HR en management beter ondersteund worden in hun beleid.
- Workshops over de invloed van hormonale schommelingen.
- Extra begeleiding bij terugkeer na zwangerschapsverlof.
- Koele rustruimtes ter verlichting van overgangsklachten.
‘Behouden van personeel is cruciaal in zorgsector’
Van Pelt: “Investeren in vrouwengezondheid is niet alleen een sociale verantwoordelijkheid, maar ook een strategische keuze. Gezonde medewerkers zijn duurzaam inzetbaar, verzuimen minder en leveren betere prestaties. Bovendien draagt een inclusief en gendersensitief gezondheidsbeleid bij aan een sterk werkgeversimago – essentieel in een sector waar het behouden en aantrekken van personeel cruciaal is.”