De stijgende Whk- en WGA-lasten in 2026 betekenen voor werkgevers hogere loonkosten, meer verantwoordelijkheid en grotere risico’s. Door nu al inzicht te krijgen in je risico’s en premieopbouw, voorkom je dat jouw organisatie ongemerkt te veel betaalt.
Door de Wet toekomst pensioenen (Wtp) moeten werknemers zélf keuzes maken. Daardoor wordt pensioencommunicatie steeds onmisbaarder. Anne Marjet van Vliet, consultant pensioen communicatie bij a.s.r., helpt werkgevers hierbij.
Organisaties willen medewerkers duurzaam inzetbaar houden. Ze investeren in gezondheid, opleiding en werkplezier. Maar pensioen komt zelden voor in dat gesprek. En dat is opvallend. Want juist pensioen heeft alles te maken met rust, toekomstvertrouwen en loyaliteit. Zorg dus voor een goed communicatieplan, afgestemd op de levensfase en informatiebehoefte van je medewerkers
HR is de afdeling die cultuur en ethiek borgt. In die zin moeten HR-personen dit zeker niet doen.
Moet je bij een sollicitatie je psychische klachten melden? Een ambtenaar deed dat niet. Zijn werkgever noemt dat onoprecht. Maar is dat genoeg reden om hem te ontslaan?
Voor veel werknemers is het een mijlpaal: met pensioen gaan. Maar het is ook een moment vol onzekerheid. “Wat moet ik regelen? Wanneer moet ik wat doen? Waar heb ik eigenlijk recht op?” Steeds meer werkgevers merken dat hun medewerkers hiermee worstelen. Daarom kiezen ze ervoor om pensioenbegeleiding actief aan te bieden.
Medewerkers zien hun pensioenpot slinken en maken zich mogelijk zorgen over een karige uitkering op hun oude dag. Hoewel HR de beurzen niet kan bestieren, kan ze werknemers wel informeren en mogelijk onzekerheden wegnemen.
Wat verandert er komende maand, welke plannen komen er nog aan? De belangrijkste wijzigingen op een rijtje.
Gelijke beloning voor gelijkwaardig werk is een fundamenteel uitgangspunt in goed werkgeverschap. Toch blijft de discussie over de loonkloof tussen mannen en vrouwen actueel, zeker in sectoren waar vrouwen nog in de minderheid zijn — zoals in de bouw. Binnen BAM besloten ze de feiten onder ogen te zien.
Als een winkelmedewerker te horen krijgt dat zij ‘onder de norm’, presteert, zet zij haar hakken in het zand. Het geschil met de werkgever escaleert langzaam, beide partijen valt wat te verwijten.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.