Door de uitbraak van het coronavirus en het vele thuiswerken tijdens de lockdown, hebben kantoormedewerkers thuiswerken op grote schaal omarmt. De verwachting is dat we ook na de coronapandemie op een structurelere wijze vanuit huis zullen werken in plaats van een aantal uur of een dag per week. Dit heeft grote impact op het kantoor en hoe we het kantoor gebruiken. Het speelveld van de facilitair manager, workplace consultant of huisvestingsspecialist is hierdoor aan veranderingen onderhevig.
Tijdens de tweede golf is er sprake van vaker en langer verzuim door besmetting met het corona-virus. Was tijdens de eerste golf de helft van de door corona gevelde mensen na twee maanden weer volledig aan het werk. Nu in de huidige tweede golf duurt dat bijna drie maanden. Volgens Arbo Unie hebben mentale factoren zoals somberheid en teleurstelling door de vele beperkende corona maatregelen invloed op de veerkracht van mensen, die daardoor minder snel herstellen van hun corona besmetting.
Thuiswerken is de status quo geworden sinds de uitbraak van de Covid-19-pandemie. Hoewel thuiswerken zeker zijn voordelen heeft, gaat het ook gepaard met een reeks uitdagingen, waaronder de thuiswerk-burn-out, die met gemiddeld 325.000 zoekopdrachten per maand wereldwijd toeneemt.
Bedrijven moeten een eigen visie gaan ontwikkelen op de toekomst van werk. Dat blijkt uit het Future of Work Report waarvan Monsterboard (onderdeel van Monster Global) de resultaten deelt. Het onderzoek toont positieve vooruitzichten voor het aannemen van personeel in 2021, maar toont ook een verscheidenheid aan uitdagingen waarmee recruiters dit jaar geconfronteerd worden, waaronder het oplossen van skill gaps.
Medewerkers die dagelijks feedback krijgen van hun leidinggevende zijn gelukkiger op het werk, voelen zich meer gewaardeerd en hebben vaker het gevoel dat de feedback hen echt beter maakt. Maar zo is het nog niet gesteld met alle medewerkers. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers geeft aan nooit (15%) of minder dan 1 keer per maand (34%) feedback te krijgen van hun leidinggevende. Dit en meer blijkt uit het jaaronderzoek van het HappinessBureau.
Werknemers die een beroepsziekte oplopen, verzuimen gemiddeld 39 dagen méér dan werknemers die geen beroepsziekte opliepen. De drie werkkenmerken die het meest samenhangen met alle beroepsziekten zijn: ontevredenheid met het werk, hoge taakeisen en herhalende bewegingen. Dit blijkt uit de Arbobalans 2020 van TNO.
Gelijkheid en diversiteit is een mantra geworden voor HR-managers die zoeken naar nieuw talent voor hun bedrijf. Onderzoek laat zien dat het personeelsbestand, met name bij grote, traditionelere bedrijven, nog steeds zeer monotoon is. Ondanks alle pogingen om daar verandering in te brengen is er nog steeds een lange weg te gaan, zo toont een studie van Josh Bersin aan.
De Nederlandse Praktijkrichtlijn (NPR) 1813 ‘Ergonomie - Richtlijn voor de toepassing van kantoormeubelen en werkplekaccessoires’ uit 2016 is een Europees succes voor bureaustoelen en heeft geleid tot een nieuw type bureaustoel in de recentelijk herziene Europese norm EN 1335-1, namelijk Type Ax.
Sollicitanten accepteren vaker blindelings het aanbod van de werkgever. Het percentage van mensen dat niet onderhandelt is gestegen van 11% in 2019 naar 14% in 2020. Daarbij komt een opvallend verschil tussen mannen en vrouwen naar voren: in 2020 onderhandelden 18% van de vrouwen over geen enkel onderwerp, tegenover 11% van de mannen. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, op basis van het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO).
TNO heeft een aantal basisprincipes opgesteld om zo vitaal mogelijk vanuit huis te werken. Deze basisprincipes zijn het maken van een dagplanning, zorgen voor voldoende beweging en momenten van ontspanning en in contact blijven met collega’s. Dit zijn het soort tips die werkgevers met hun werknemers zouden kunnen delen. Het is echter ook de verantwoordelijkheid van de werknemer om zich in te zetten voor zijn eigen gezondheid en deze instructies op te volgen. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat er nog veel ruimte is voor verbetering in werkgewoonten vanuit de thuiswerker zelf.