De komst van de Participatiewet in 2015 heeft als doel om 125.000 mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen. Om werkgevers goed inzicht te bieden heeft het collectief Wijzijndeoplossing.nl als eerste een landelijk platform opgezet waarin de mogelijkheden van deze groep in kaart worden gebracht.
Door de crisis zitten veel bedrijven in financieel zwaar weer, wat gevolgen heeft voor de salarishuishouding. Het tekort aan geldelijke beloning proberen veel werkgevers te compenseren door het aanbieden van exotische secundaire arbeidsvoorwaarden. Medewerkers begrijpen weliswaar vaak wel dat een loonsverhoging niet mogelijk is, maar hebben wel behoefte aan een vorm van waardering.
Organisaties met lagere investeringen op het terrein van HR worden vaker gekenmerkt door een hoger ziekteverzuim en personeelsverloop. Hoewel zeker in tijden van crisis een efficiënte HR-afdeling wenselijk is, kan dit zijn doel voorbij schieten en leiden tot aanzienlijk hogere kosten voor de organisatie, zo blijkt uit het onderzoek ‘Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement’ van organisatieadviesbureau Berenschot en HR Strategie.
De tijd dat organisaties puur kijken naar het uurtarief van een zzp’er is voorbij. Natuurlijk willen bedrijven kosten besparen, maar zij huren zzp’ers met name in vanwege hun expertise en bijdrage aan innovatie. Zzp’ers denken daar precies hetzelfde over. Zij willen afgerekend worden op hun performance zo blijkt uit het onderzoek van sourcing partner FastFlex onder 617 zzp’ers.
De gemaakte loonafspraken verschillen onderling sterk van elkaar in 2013 én 2014. Dat stelt werkgeversvereniging AWVN in haar maandelijkse voortgangsrapportage over het lopende cao-seizoen. Deze zogeheten sterke loondifferentiatie is sectoraal bepaald: er is een verschil zichtbaar tussen afspraken over de loonontwikkeling in de industrie en de loonontwikkeling in de dienstensector. Dit valt grofweg samen met het verschil tussen exporterende bedrijven en bedrijven die gericht zijn op de binnenlandse markt.
Een onbeleefde receptionist is één van de grootste irritaties van bezoekers van een organisatie. Een goede ontvangst kan het verschil maken voor uw bedrijf. Maar waar herken je een goede receptionist aan?
Gastheerschap is een belangrijk punt bij bedrijven. Niet voor niets zijn er speciaal gastvrijheidgoeroe’s opgestaan om bedrijven met workshops beter op weg te helpen. Helpen deze workshops?
De gemiddelde bezettingsgraad van vergaderruimtes is 22,9 procent, de benuttingsgraad 43,9 procent en de gemiddelde bezettingsgraad van vergadertafels in kantoorruimtes is 14,9 procent. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau méét, uitgevoerd door Thomas de Ruiter. Deze getallen duiden er volgens méét op dat vergaderruimtes niet efficiënt worden gebruikt. Deze ongebruikte vierkante meter kunnen volgens het bureau beter een andere bestemming krijgen, waardoor vergaderen efficiënter en goedkoper wordt.
Sturen op gastvrijheid staat in veel zorginstellingen hoog op de beleidsagenda. Uit beschikbare studies komen negen thema's naar voren die kunnen helpen bij het creëren van een gastvrije omgeving: autonomie & keuzevrijheid, privacy & territorium, natuur, veiligheid, oriëntatie & routing, sociale interactie, ramen & uitzicht, inrichting en sensorische kwaliteit.
Onlangs is Miss Etam verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2012. De verkiezing vindt plaats sinds 2007 en werd dit jaar gedaan op basis van onderzoek onder ruim 2.800 consumenten. Uit dit onderzoek bleek ook dat de klantvriendelijkheid in 2012 gedaald is.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.