Staatssecretaris Wiebes van Financiën stuurt pas na de zomer de Autobrief II naar de Tweede Kamer. Die had daar eigenlijk al in juni moeten liggen. In de Autobrief II geeft Wiebes zijn visie op de aanschafbelastingen (zoals BPM) en gebruikersbelastingen (bijtelling en MRB) voor 2016 tot en met 2019. Het kabinet wil af van de bijtellingkortingen.
Werkgevers kunnen aanzienlijk besparen op hun personeelskosten door werknemers zelf secundaire arbeidsvoorwaarden te laten kiezen. Werkgevers zijn echter terughoudend om dergelijke keuzeprogramma’s te implementeren, doordat ze de kosten te hoog inschatten. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Mercer Marsh Benefits.
Het Witteveenakkoord 2015 kreeg eind mei dit jaar de instemming van de Eerste Kamer. Dat betekent dat werkgevers hun pensioenregelingen uiterlijk op 31 december 2014 moeten hebben aangepast. Wanneer deze datum niet wordt gehaald, lopen werkgevers grote financiële risico’s.
De veranderingen op een rij: premiekorting jongere werknemer, wettelijke vakantiedagen, regels werken met asbest en minimumlonen.
Staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken heeft de Tweede Kamer op 13 juni j.l. de tweede nota van wijziging op het voorstel van wet van de Verzamelwet pensioenen 2014 aangeboden. De nu geldende algemene mogelijkheid van verplichtstelling van vrijwillige pensioenregelingen gaat ook gelden voor de nettolijfrente in de tweede pijler.
Werkgevers mogen het volledige loon van een werknemer stopzetten, als deze weigert passende arbeid te verrichten. Dat heeft de Hoge Raad op 6 juni 2014 geoordeeld. De loonsanctie ziet dus niet alleen op de uren die de werknemer ten onrechte niet werkt. Dit oordeel maakt een eind aan de onduidelijkheid die lange tijd op dit punt heerste.
De arbeidskosten in de eurozone zijn in het eerste kwartaal van dit jaar met 0,9 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Voor de gehele Europese Unie was in het eerste kwartaal sprake van een stijging van de arbeidskosten van 1,2 procent tegen 1,4 procent in het voorgaande kwartaal. Dat maakte het Europese statistiekbureau Eurostat bekend.
De tweede nota van wijziging van het wetsvoorstel Modernisering regelingen voor verlof en arbeidstijden brengt onder meer klaarheid over het mogen weigeren van ouderschapsverlof. De werkgever mag het verzoek om het ouderschapsverlof later op te nemen weigeren, ook als het verlof nog niet is ingegaan.
In het arbeidsrecht moet aandacht zijn voor zowel de continuïteit van de loopbaan – werkzekerheid – als de continuïteit van het dienstverband – baanzekerheid. Dat concludeert promovenda Nuna Zekić in het proefschrift waarop ze op 25 juni promoveert aan Tilburg University.
De recessie van de afgelopen jaren ('Grote Recessie') heeft de veerkracht van de Nederlandse economie niet aangetast. Binnen tien jaar kan de Nederlandse economie terugkeren naar de groei van voor de crisis. Maar dat is geen automatisme en de precieze vorm van het herstel hangt af van de ontwikkeling van binnenlandse en buitenlandse bestedingen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling