…voor werkgevers die eigenrisicodrager zijn. Zo kondigt Minister Asscher aan.
In de waan van de dag zullen sommige CEO’s en managers niet merken hoe het ervoor staat met de medewerkers. Maar plotseling, als er zoveel ingehouden wordt en de werkdruk torenhoog is, zullen ze het merken als een vulkaan die tot uitbarsting komt. Hoe kun je dit voor zijn? Gewoon elkaar kennen en daardoor talenten op waarde schatten en teamspirit creëren.
Het is voor elke organisatie belangrijk het beste talent aan te trekken én te behouden. En met zoals zoveel dingen in het leven geldt ook in dit proces: de eerste indruk telt. Alle reden dus om de beeldvorming van je organisatie zo goed mogelijk op de rit te krijgen en te werken aan een sterk werkgeversmerk; de ‘Employer Brand’.
Stellen van grenzen en helder communiceren over wat je wel en niet kunt, lijkt in het werk van (zorg)professionals, nu werkend in zelforganiserende teams, belangrijker dan ooit te voren.
Sinds econoom, socioloog en Nobelprijswinnaar Gary Becker in de jaren zestig de human capital-theorie introduceerde, heeft het denken over waarde-creatie door investeren in menselijk kapitaal een vlucht genomen. Vanaf de jaren negentig domineerde Dave Ulrich het denken over HR en waarde-creatie. Hij verlichtte de HR-wereld met een visie en aanpak om human capital meer strategisch in te zetten. Na zo’n twintig jaar kunnen we constateren dat de verwachtingen vaak maar ten dele zijn waargemaakt.
Deze maand staat in het teken van innovatie. En wel op drie verschillende niveaus: binnen organisaties, specifiek toegepast op functies én binnen HR zelf.
Wij hebben allemaal zo onze heilige huisjes. Jeroen Busscher schopt ze met liefde voor ons om.
Advies over hoe de samenwerking van een team te verbeteren of een nieuw team op te zetten: daar heeft bijna elke HR-professional weleens mee te maken. HR staat dan voor de uitdaging de juiste medewerkers op de meest passende plek te plaatsen of nieuwe medewerkers aan te trekken. Uiteraard met als doelstelling dat alle collega’s écht als team gaan samenwerken. En dat is nog niet zo eenvoudig. Enkele tips.
Wat zijn de verschillende fasen in de ontwikkeling van een bedrijf? Hoe kun je een onderneming continueren door te vernieuwen? Welke uitdagingen brengt dit mee voor het leiderschap?
Wendbaarheid, flexibiliteit en dynamiek zijn hip en noodzakelijk, maar hoe voorkom je dat de hele organisatie op drift raakt? Al die beweging is heel aardig en de boze buitenwereld kan wel heel hard roepen dat het allemaal moet, maar onbesuisde verandering geeft vooral onduidelijkheid en onzekerheid en leidt eerder tot stilstand dan tot vooruitgang.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling