‘Het piept en het kraakt in de zorg’, horen we regelmatig tijdens persconferenties. En dat is helaas waar. Maar het piept en het kraakt ondertussen in elke organisatie. Voor talloze medewerkers is het thuiswerken, vaak in combinatie met het thuisonderwijs, nauwelijks vol te houden. 35% geeft inmiddels aan dat ze de samenwerking met collega’s achteruit vindt hollen. Twee weken geleden was dat nog maar 9 procent.
Vitaliteit is een thema dat binnen veel organisaties leeft en waar aardig wat geld in wordt geïnvesteerd. Echter, de opbrengsten zijn niet altijd inzichtelijk. Deze situatie speelde ook bij onze klant, een financiële dienstverlener. AnalitiQs werd gevraagd om de effecten van een vitaliteitsprogramma pilot in kaart te brengen zodat een gefundeerde keuze gemaakt kon worden om de pilot op te schalen of het bij een pilot te houden. We werden tijdig aangehaakt en zo kon een nulmeting vooraf en een effectmeting achteraf worden uitgevoerd. Zijn de medewerkers vitaler geworden?
Pensioen is voor ondernemers een dure arbeidsvoorwaarde. Door de coronacrisis verliezen veel bedrijven en sectoren een groot deel van hun omzet. Kosten, zoals die van pensioenpremie, lopen echter door. Welke mogelijkheden heeft de werkgever om iets te doen aan betaling van pensioenpremie en de pensioenregeling zelf?
Employee experience (EX) is een thema dat steeds meer aandacht krijgt. Zo komt het in het Global Talent Trends 2020 onderzoek van LinkedIn naar voren als het #1 onderwerp. In dit artikel heb ik getracht om zoveel mogelijk EX-termen te verzamelen en te duiden.
Door de Corona-crisis hebben medewerkers niet alleen abrupt een heel andere werkplek en dagindeling maar ook een nieuw pakket aan onzekerheden en zorgen met betrekking tot hun werk: in hoeverre heeft de Corona-crisis gevolgen op mijn organisatie? Op mijn werk? Op mijn dienstverband? Vaak is het aan de leidinggevende om deze relevante zorgen te adresseren. En om – ondanks alle zorgen – ook sturing te geven aan werkzaamheden en aan waarde-creatie voor de organisatie.
In deze crisistijd kun je als werkgever laten zien wat je écht waard bent voor medewerkers. Bén je er nu voor medewerkers? Voelen medewerkers zich meer of juist minder verbonden met de organisatie? Maakt je organisatie medewerkers trots? De ervaringen tijdens coronatijden zullen medewerkers nog lang bijblijven. Kun je toekomstige collega’s straks inspirerende verhalen vertellen over hoe jullie de coronatijden hebben overleefd? Over verbinding, waardering en reboarding.
De NOW regeling is gepubliceerd. 44 pagina's schoon aan de haak. Wat hoofdpunten:
Er is heel veel dynamiek in de wereld van werk. Velen werken thuis. Vrijwilligers helpen anderen en wisselen zo van beroep. En er zijn talloze samenwerkingen tussen organisaties. Als de crisis voorbij is kan de manier waarop we werken weleens voorgoed veranderen. Total Talent Management is daarbij onontbeerlijk. Een aantal partijen in Nederland en België zijn hiervoor al een aantal jaar met een programma bezig.
Met de aanhoudende Coronacrisis staan we allemaal voor een uitdagende tijd, waar jij als ondernemer je bedrijf en je werknemers zo goed mogelijk doorheen wilt loodsen. Onze super korte, maar effectieve, check-in laat zien hoe het met je medewerkers gaat. We bieden dit gratis aan voor organisaties die een vinger aan de pols willen houden bij hun medewerkers.
Wat moet ik doen wanneer drie maanden uitstel van betaling niet voldoende is? Welke gevolgen van de Coronacrisis kunnen zich voordoen in verband met de keten- en inlenersaansprakelijkheid? Kan ik Arbovoorzieningen vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen aan mijn thuiswerkende werknemer? Enkele veelgestelde vragen en antwoorden over de fiscale gevolgen van de Coronacrisis.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling