Gedrag van iedereen die er werkt, is de meest bepalende factor van de identiteit en de cultuur van de organisatie. Soms ligt dat wat wordt verwacht van medewerkers om de ambitie van de organisatie te realiseren, ver weg van de huidige situatie en is een gedragsverandering nodig. Veel organisaties zijn op dit moment actief aan het nadenken over waarden en gedrag. Dat is niet gek want ze vormen de basis van wat medewerkers met elkaar delen: ook in corona-tijden. Of misschien wel: juist in corona-tijden.
Een werkgever is verplicht om een werknemer uiterlijk één maand voor de einddatum van zijn tijdelijke arbeidsovereenkomst te laten weten of de overeenkomst wordt verlengd of niet. Deze aanzegverplichting geldt voor arbeidsovereenkomsten langer dan zes maanden. De wet bepaalt dat de aanzegging schriftelijk moet worden gedaan.
Het is belangrijk dat je als organisatie/bedrijf de werkomgeving niet ziet als kostenpost, maar als middel om je organisatiedoelstellingen te behalen zo betoogt Tim Oldman, CEO en oprichter van Leesman. “Onze data laten geen twijfel mogelijk dat de meest productieve werkomgevingen degene zijn met de beste sociale infrastructuur. En dat maakt vastgoed een HR-thema.”
Niet alle afspraken tussen werkgevers en werknemers worden aan het papier toevertrouwd. Soms worden afspraken mondeling gemaakt, maar het komt ook voor dat partijen in de praktijk anders handelen dan de onderling gemaakte schriftelijke afspraken. Wanneer ontstaat voor de werknemer een zogenaamd ‘verworven recht’?
Veel leidinggevenden die ik spreek, zoeken naar manieren om de online teammomenten weer energiek en gezellig te maken. Waar in maart en april veel behoefte was om te bepreken hoe het met iedereen gaat, valt het nu stil. Of iemand trapt af met een negatief verhaal – omdat de rek er inmiddels echt uit is – wat de toon voor de rest zet. Er wordt een ander beroep gedaan op het leiderschap.
De ontwikkelingen in workforce management volgen elkaar snel op. Waar aan de ene kant nieuwe tech-oplossingen en koppelingen tussen systemen als paddenstoelen uit de grond schieten, groeien en ontwikkelen organisaties en organisatiestructuren net zo hard door. De relatie tussen werkgever en werknemer is tegelijkertijd aan verandering onderhevig. Zij is bijvoorbeeld steeds meer gebaseerd op vertrouwen, openheid en transparantie. Door de coronacrisis is dit proces in een flinke stroomversnelling gekomen.
Chief Human Resources Officer, zo wordt de “eindbaas” van HR tegenwoordig vaak genoemd. Maar past die titel eigenlijk wel in deze tijd? Juist in de huidige tijd waarin de (politiek) leiders het ook niet meer weten. Ik geloof veel meer in de ‘wisdom of the crowd’. Juist als het moeilijk en spannend is.
Opnieuw is er aangekondigd dat er banen gaan verdwijnen bij onze nationale trots. In ieder geval 800 tot circa 1.000 arbeidsplaatsen zullen worden geschrapt bij de luchtvaartmaatschappij in de komende periode. Ongeveer de helft hiervan betreft het cabinepersoneel, een kwart het grondpersoneel terwijl ook afscheid van zo’n 100 piloten moet worden genomen.
Op de dag dat velen het nieuws over de avondklok volgden, waren er veel besluiten rond corona en arbeidsrecht. Een kort overzichtje.
Wat wordt na Covid-19 de werkstrategie van jullie team? Is hybride straks de heilige graal en hoe ga je dan met elkaar om? In wat voor cultuur kunnen jullie floreren en werken jullie effectief samen? Je teamcultuur aanpassen aan een nieuwe situatie is niet binnen twee maanden gefikst.