Steeds meer organisaties zoeken naar andere middelen dan alleen het salaris om de inzet van medewerkers te belonen. Wat is er mogelijk qua waarderingsvormen? Vijf voorbeelden uit de praktijk van organisaties die hun beloningsbeleid hebben verrijkt met andere vormen van ‘waarderen’.
Om optimaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare loonkostenvoordelen voor je personeel, is het van belang om scherp te hebben wat de achtergrond is van je (nieuwe) medewerkers. Vallen ze in de doelgroep van het loonkostenvoordeel? Als dit zo is, dient er een doelgroepverklaring aangevraagd te worden. Wat dit is en hoe je dit doet, lichten we graag aan je toe.
De coronapandemie heeft het thuiswerken in een stroomversnelling gebracht en er is geen weg meer terug: onderzoek voorspelt dat het totale percentage werknemers dat dit jaar thuiswerkt wereldwijd gaat verdubbelen. Hiermee is één ding zeker: decennia oude planningsprocessen voor personeel zullen niet langer werken. Scenarioplanning stelt HR-leiders in staat om verschillende wat-als scenario's te modelleren op basis van een reeks mogelijke uitkomsten.
Bij Woonstad Rotterdam zijn we actief bezig met diversiteit en inclusie, ook op gebied van gender. Ik praat liever over gelijke kansen in plaats van over specifiek ondersteunen van vrouwen. Het gaat erom dat iedereen ertoe doet, dat we onszelf mogen zijn en je talenten worden benut. Dit gaat voorbij gender. Maar ik kan niet ontkennen dat vrouwen nog steeds uitdagingen op de arbeidsmarkt hebben. Hier zijn we ons bij Woonstad ook bewust van.
Geen nieuw normaal. Wat op de Nederlandse werkvloer normaal was voor COVID-19, is volgens mij niet iets waar we met weemoed naar terug moeten kijken. Met z’n allen in polonaise op het asfalt, om 40+ uur achter een ‘clean desk’ te schuiven. Ingericht om met name kostenefficiënt te zijn en niet zozeer om de menselijke maat te dienen. Qua werk zelf zijn er ook de nodige innovaties nodig om de burn -en bore outs alsmede de bullshitbanen buiten de deur te houden. Dus graag een echte nieuwe werkelijkheid van werk.
Een interessante vraag is of een werknemer ingeval van een privacyschending een schadevergoeding kan claimen. Het antwoord daarop lijkt op het eerste gezicht eenvoudig. Complicerende factor is dat privacyschendingen meestal niet tot materiële schade leiden. Enkele uitspraken geduid.
Het komt regelmatig voor dat werknemers langdurig arbeidsongeschikt zijn. Jaarlijks raken krijgen bijna 50.000 werknemers een WIA-uitkering van het UWV toegekend (bron: UWV). Zijn werkgever en werknemer na twee jaar ziekte helemaal klaar met elkaar? Meestal wel, maar niet in alle gevallen. In dit artikel bespreek ik diverse aspecten waar werkgever én werknemer rekening mee moeten houden.
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers een optimaal ondersteunende werkomgeving binnen de organisatie beleven en ervaren? Met de Employee Experience methode kun je de waarden, drijfveren en behoeften van medewerkers in kaart brengen en vertalen naar eventuele aanpassingen in de inrichting van het kantoor.
Als uw (ex-)werknemer het concurrentiebeding overtreedt of dreigt te overtreden, dan wilt u zo snel mogelijk in actie komen om te voorkomen dat de werknemer er met uw kennis en/of klanten vandoor gaat. Twee recente rechterlijke uitspraken maken duidelijk dat u dat ook snel móet doen omdat u anders überhaupt het recht verspeelt nog een beroep op het concurrentiebeding te kúnnen doen. Wacht u te lang, dan oordelen rechters dat u als werkgever kennelijk geen groot belang hecht aan het concurrentiebeding en dat de werknemer er dus op mocht vertrouwen dat het concurrentiebeding niet in de weg staat aan zijn werkzaamheden bij de concurrent of uw relaties.
In de huidige uitzonderlijke coronasituatie zijn er veel bedrijven die werknemers door de lockdown niet kunnen laten werken of veel minder uren kunnen laten maken. Normaal gesproken is het mogelijk om een systeem van plus- en min-uren te hanteren, maar hoe zit dat in deze coronatijd? Kunnen zij van werknemers vragen om al de niet gewerkte uren in te halen?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling