De focus van grote bedrijven ligt over het algemeen bij de medewerkers in de leeftijdscategorie tussen de 35 en 55 jaar. Deze groep is de motor van het bedrijfsleven. Maar ligt de focus van bedrijven niet teveel op deze groep?
Als onderzoeker of analist ontdek je vaak data die je oorspronkelijke aanname tegenspreken. En dat is ook logisch. Je eerste aanname baseer je immers op de gegevens die toen beschikbaar waren. Nieuwe data moeten je in staat stellen die ideeën te herdenken, en dat zou ok moeten zijn.
De internationalisering van de arbeidsmarkt heeft zich full speed ingezet. Een te nemen hobbel die daarmee gepaard gaat, is de taalbarrière. Het is algemeen bekend dat een goede business gebaseerd is op sterke relaties en nu meer dan ooit is gedeelde taal daarom essentieel.
De favoriete tijd van het jaar voor werknemers geeft vaak een drukke periode voor ondernemers. Veel ondernemers zijn al vroeg in het jaar bezig om de vakantieplanning rond te krijgen. Soms lukt het met eigen personeel, maar vaak moeten vakantie- en/of tijdelijke krachten worden aangenomen. Voor deze groep medewerkers moet alles ook netjes geregeld zijn, van arbeidsovereenkomst tot loonstrookje en het uitbetalen van reserveringen.
Velen zijn de afgelopen periode lekker op vakantie geweest. Ze hebben alles eens laten bezinken en nu weten ze het zeker: na de vakantie gaan ze het helemaal anders doen! Herken je dat? Dat je er zo klaar mee bent (en mogelijk je partner ook;-), dat het werk je zo veel tijd en energie kost, dat je privéleven eronder lijdt? Dat het nu echt anders MOET? Dat het tijd is om af te rekenen met de sleur, de hectiek en met de Waan van de Dag?
Als HR-manager houd je je bezig met complexe vraagstukken in complexe krachtenvelden. Leg uw HR-dilemma aan mij voor.
Personeelsstatistieken helpen HR-managers om het verloop te doen dalen, de goede prikkels te bieden zodat de topmedewerkers geweldige resultaten blijven halen en leiders in staat te stellen om meer door data gedreven beslissingen te nemen. Het probleem is dat niet alle HR-diensten klaar zijn voor de gesofisticeerde algoritmes en gloednieuwe cijfergegevens die met deze technologie samengaan.
Van de verkoopmedewerkers bij Hema wordt de nodige klantvriendelijkheid vereist. Middels diverse interne regelingen wordt aan de medewerkers van Hema duidelijk gemaakt dat zij in hoge mate het gezicht vormen van de winkelformule en daardoor bepalend zijn voor het imago en de reputatie van het bedrijf. Ten aanzien van klantvriendelijkheid en service, worden dan ook hoge eisen gesteld.
Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft onlangs een relatiebeding volledig in stand gelaten dat een werknemer verbiedt om twee jaar lang binnen Nederland contacten te onderhouden met (ex-)cliënten van zijn voormalig werkgever, accountant AVM. Dit oordeel gaat enigszins in tegen de stroming in rechtspraak en wetgeving waarbij concurrentie- en relatiebedingen steeds vaker wel worden beperkt.
Onlangs werd de bank pal tegenover ons kantoor het slachtoffer van een ramkraak. Grote consternatie in de buurt, veel schade aan het pand, een uitgebrande auto, de daders spoorloos. Het gebeurt inmiddels zo vaak dat je er nauwelijks meer van opkijkt.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling