De werkneemster werkt bij een apotheek die 24 uur per dag open is. De apotheek wordt ’s nachts overvallen waarna de werkneemster vanaf de eerste verdieping uit het raam springt. In eerste aanleg wijst de rechtbank de vordering tot schadevergoeding af waarvan de werkneemster in hoger beroep gaat.
Technologie heeft ons leven een stuk eenvoudiger gemaakt; administratieve processen zijn geautomatiseerd en sollicitatieprocedures verlopen bijna geheel digitaal, u kunt zelfs de kandidaat op afstand interviewen met de opkomst van videorecruitment. Online zijn veel van onze gegevens op allerlei manieren toegankelijk, even zoeken op LinkedIn, een vacaturebank of zoeken via Google en u kunt van 80 procent van de kandidaten achterhalen waar ze werken en wat hun emailadres is en als u geluk heeft ook het mobiele nummer.
De war for talent is nog steeds intensief doordat er voor bepaalde functies weinig kandidaten gevonden kunnen worden.
Voor alle werkgevers is de WKR met ingang van 1 januari 2015 verplichte kost. De in eerste instantie eenvoudige regeling wordt in toenemende mate belast met nadere interpretaties van de Belastingdienst. Zo ook recentelijk. Het betreft twee aandachtspunten voor de praktijk.
Wat is de overeenkomst tussen een servicemonteur liften, een storingsmonteur bij een bierbrouwerij en een servicemonteur in de landbouwmechanisatie? De gemeenschappelijke deler van deze beroepen is wellicht groter dan u in eerste instantie denkt. De verschillen zitten vooral in de werkomgeving en de bijbehorende veiligheidseisen. Maar de technische kennis en vaardigheden die deze monteurs nodig hebben om hun beroep uit te oefenen zijn identiek. Hun opleiding in techniek dus ook!
“We moeten nog sneller reageren op de veranderingen om ons heen’ hoor ik menig manager verzuchten. ‘Veranderen is een constante, maar hoe krijg ik iedereen daar in mee?’ De economie zwabbert, de overheid zoekt antwoorden en klanten en burgers vergen sneller oplossingen. Hoe word ik als organisatie wendbaarder? Het eenvoudige antwoord; loslaten van het oude, openstaan voor het nieuwe. Kortom; wendbaarheid in het hoofd…
Voor praktisch elke organisatie is het in deze tijd noodzakelijk om te veranderen. De noodzaak om kosten te besparen, de noodzaak om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, de noodzaak om te innoveren, et cetera. De economische en sociale werkelijkheid om ons heen verandert in een rap tempo. Al deze veranderingen en hervormingen moeten er ook toe leiden dat het werkgeverschap mee verandert.
Ketenoptimalisatie zorgt voor een goede samenwerking binnen uw bedrijf. Maar hoe ziet dit er dan in de praktijk uit? Wij geven u graag een praktische uitleg:
Ook onder sollicitanten is de smartphone niet meer weg te denken. U stuurt ze vacatures per mail die ze bekijken op hun smartphone. Maar weet u wel wat ze dan eigenlijk te zien krijgen en of ze gemakkelijk kunnen solliciteren?
Elke organisatie is weer anders en dat geldt ook voor mensen. Vijf tips voor ondernemers over de HR-kant van Het Nieuwe Werken.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling