De aansluiting van de jongste generatie HRM’ers op de beroepspraktijk wringt. Voor de ene functie zijn zij te goed, voor de andere schieten zij tekort. Volgens recent onderzoek missen zij zelfs elementaire competenties. Is het werkelijk zo slecht gesteld met de nieuwe generatie?
De telecomsector blijft kampen met sterke prijsconcurrentie en dalend telefoon- en sms-verkeer. Vodafone gaat deze strijd aan door het verder verbeteren van de dienstverlening en door innovatie. Diversiteit, roulatie- en traineeprogramma’s zijn hiervoor cruciaal en HR-data en analytics zullen daarin een grotere rol krijgen, zegt Peter Schreurs.
Door verschillende scenario's op te stellen kun je de personele behoefte voor de komende jaren voorspellen. Dit is een belangrijk instrument binnen Human Capital Management. Gerard Evers, specialist op het terrein van economisch personeelsmanagement, heeft een fictief praktijkvoorbeeld opgesteld voor strategische personeelsplanning bij een ziekenhuis.
Aan welke competenties heeft de organisatie over drie jaar gebrek? Welk type nieuwe medewerker gaat de klanttevredenheid verhogen? Volgens data-analist Irma Doze hebben veel organisaties de data om deze vragen te beantwoorden al in huis. Hoe organiseer je de informatie zo dat je er strategische inzichten uit haalt?
Issues around talent retention and development remain high on the agenda for CEOs and senior HR professionals. In an uncertain economic climate with growing skill shortages, businesses can ill afford to risk losing valuable knowledge and intellectual capital, whether through retirement or a growing restlessness amongst younger workers.
Performance Management is Evolving.... Performance management is a mature HR practice, with sophisticated and well-embedded processes, but the time is ripe for change. The traditional annual or half yearly performance review no longer seems fit for purpose.
The way that we look at leadership is changing. With businesses facing the combined challenges of emerging technologies, newer working practices and increased employee and customer expectations, our approach to identifying and nurturing future leaders needs to evolve.
De toekomst is moeilijk te voorspellen. Dat is altijd zo geweest en dat geldt dus ook weer voor u en ons. Dat brengt onzekerheid en onrust met zich mee als de toekomst steeds meer heden wordt want er zijn altijd consequenties. We kunnen de ogen voor die toekomst sluiten of ons er zo goed mogelijk op proberen voor te bereiden. Maar wat is de relevante toekomst waar we ons als HRM-professionals en organisaties op moeten voorbereiden?
Is jouw organisatie wel voldoende fit voor de toekomst? Een onontkoombare en onrustige vraag voor iedere leidinggevende. Je wordt links en rechts ingehaald door start ups en innovatieve proposities. Antwoorden uit het verleden verliezen hun zeggingskracht. En je omgeving lijkt alleen complexer en onoverzichtelijker te worden. Decennia lang Tayloriaans denken zit je in de weg; je hebt de neiging om de controle aan te scherpen omdat je denkt dat je daarmee onzekerheid beter beheerst.
Bij een overname worden sociale zekerheidsaspecten niet altijd meegenomen. Dat is jammer omdat daarmee onnodige risico’s worden genomen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.