Corona zet de discussie over de arbeidsmarkt op scherp en op zijn kop. Reden genoeg voor HR om juist nu alert te zijn. Wat wordt de impact op het politieke debat en op de dynamiek tussen ‘vast en flex’?
De corona-crisis heeft de druk op de werknemers van Sanquin enorm vergroot. Hoe zorg je vanuit HR dat je medewerkers en management optimaal begeleidt in zo’n a-typische situatie? Een interview dat wordt afgesloten met drie ‘lessons learned’.
Voor wie dat kan, blijft thuiswerken voorlopig de norm. Ondertussen kijken organisaties vooruit: hoe richten we ons in op de 1,5 meter samenleving? Hoe kunnen we straks weer verantwoord terug naar de werkplek? De Corona Werkscan van Arbo Unie helpt je alles in beeld te krijgen wat daarbij komt kijken.
Als een organisatie besluit Agile te werken, heeft dat hoogstwaarschijnlijk vergaande consequenties voor het leiderschap. Aan het woord Harm Jan Brondijk, Ronald Buijs en Steven van den Heuvel de drie auteurs van het boek ‘Gids voor leiders – Hoe manage jij jouw agile transformatie?’ over wat managers kunnen doen om leiding te geven aan Agile transformatie.
We zijn er inmiddels al aardig aan gewend geraakt: videovergaderen. Nu het steeds meer een vast onderdeel van ons werk is geworden, is het tijd voor een online etiquette. Zeven tips voor beter online vergaderen.
Reboarding is onderdeel van de employee journey. En toch voor veel mensen nog een onbekend begrip. Zeker nu, in coronatijden, gaan we deze term vaak terug horen. Het gaat namelijk om het meenemen van medewerkers in de transitie naar een nieuwe realiteit. En dat is waar veel organisaties nu voor staan.
Sinds het begin van de intelligente lockdown besteedt werkend Nederland gemiddeld 40% minder tijd aan sport. De waardering van de mentale fitheid is gezakt van een royale 7,5 naar een 6,9. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1000 werkende Nederlanders, in opdracht van online pensioenuitvoerder BeFrank. BeFrank pleit voor het keren van deze tendens.
Wendy Bilsen is agency director bij PROOF en daarnaast is ze verantwoordelijk voor een aantal klanten van het bureau. Al tien jaar draagt Wendy uit dat niet klanten op 1 horen te staan maar dat een organisatie juist haar medewerkers op 1, 2 en 3 hoort te zetten om succesvol te zijn. We spraken Wendy in deze corona-tijden en stelden een aantal vragen.
Je werkt in een prachtige organisatie. Met kundige en talentvolle mensen. Kortom, je hebt een dream team. En dan wordt je compleet onverwacht geconfronteerd met een crisis van ongekende omvang. Hoe houd je dan het team en de organisatieresultaten overeind?
De één zit al weken noodgedwongen stil, terwijl de ander zich een slag in de rondte werkt. Verschillende medewerkers staan onder druk. Dit kunnen de cruciale beroepen zijn zoals geformuleerd door de Rijksoverheid, maar ook beroepen die zich bezig houden met vitale processen binnen organisaties. Al deze professionals hebben te maken met extra werkdruk. Hoe help je hen deze periode door?