De overgang naar een andere manier van werken is spannend. Immers, hoe vertaal je als organisatie deze visie naar de praktijk? Hoe zorg je dat de medewerkers het concept gaan omarmen? En hoe voorkom je dat medewerkers weer in oude gewoontes terugvallen? Enkele tips.
Steve Gladis, een Amerikaanse executive coach en hoogleraar aan de George Mason University ontwikkelde een checklist voor een goed vergaderproces.
Hybride werken draait vooral om keuzes maken. In beginsel zijn 7 vragen relevant om te bepalen hoe je hybride werkt zo schrijft digitaal strateeg Christiaan W. Lustig in zijn blog op Frankwatching.
Binnen de werkkostenregeling bestaat voor een aantal vergoedingen en verstrekkingen 'gerichte vrijstellingen'. Deze vrijstellingen zijn limitatief in de wet opgenomen. De kosten van de gerichte vrijstellingen gelden onder voorwaarden als werkkosten, wanneer de werkgever ze niet individueel in de loonheffingen betrekt. Met ingang van 1 januari 2022 is o.m. de regelgeving ten aanzien van arbovoorzieningen aangepast.
APG en twintig andere werkgevers lanceerden samen het onafhankelijke financiële platform Geldvinder dat de duurzame inzetbaarheid van medewerkers kan verbeteren. CHRO liet de initiatiefnemer en enkele andere werkgevers die bij de ontwikkeling van het platform voor financiële fitheid betrokken waren aan het woord. “We hebben Geldvinder nu twee jaar als pilot gedraaid met in totaal tweeduizend medewerkers. Het merendeel gaf aan dat ze zeer tevreden zijn met het financiële inzicht dat Geldvinder hen gegeven heeft.”
In de ontwikkeling naar hybride werken komen we steeds vaker de term ‘Digitale werkplek’ tegen. Digitalisering maakt een moderne en complete beleving mogelijk in de werkomgeving of thuis. Die beleving begint niet als je op kantoor aankomt. De complete beleving bestaat uit het eerste contact met een organisatie, je werkzame tijd bij een organisatie en als je de deur uitloopt. Daardoorheen ontstaat de beleving van ergens werken niet langer alleen op kantoor, maar elders en thuis net zo goed.
Het integriteitsbeleid van organisaties schiet vaak tekort, dus komt het Huis voor Klokkenluiders met deze gratis tool.
Een gedragscode kan helpen om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer te voorkomen en aan te pakken. Om een gedragscode op te stellen heeft TNO een Handreiking gedragscode (on)gewenste omgangsvormen op de werkvloer ontwikkeld.
Om het slachtoffer, de omstanders en de leidinggevende/HR-medewerker te helpen bij het (h)erkennen van seksuele intimidatie en hun handvatten te geven om seksuele intimidatie op het werk aan te pakken heeft TNO in opdracht van het ministerie van SZW de Wegwijzer Seksuele Intimidatie op het werk opgesteld.
Ida Damen onderzoekt mogelijkheden om werknemers meer in beweging te krijgen. Ze vertelt over de lessons learned uit haar promotieonderzoek, over wandelen tijdens de HR-cyclus en over de ingenieuze WorkWalk die ze in haar eigen werkomgeving ontwikkelde: “Ik raad organisaties echt aan om de buitenruimte veel meer te betrekken bij het werk.”
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling