Om een beeld te krijgen van hoe het met de werknemers gaat, is een jaarlijks onderzoek tegenwoordig niet meer voldoende. Zelfs met een pulse-meting per kwartaal red je het niet altijd. Veel belangrijker is het om actief naar werknemers te luisteren, liefst wekelijks of zelfs dagelijks. Actief luisteren dus. Maar hoe doe je dat? En wat doe je met de feedback? Enkele voorbeelden.
Werkgevers die worstelen met vacatures kunnen niet zonder kennis van online werven. Hoe je talent aantrekt via sociale platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram weet Vincent Roders, online marketingspecialist en docent van de training Werving en selectie met social media: 'Je moet ze met een paar woorden kunnen triggeren.'
Overal waar mensen werken, ontstaan meningsverschillen en ligt wrijving op de loer. Dat is onvermijdelijk. Waar je wél invloed op hebt, is hoe hoog de gemoederen vervolgens oplopen. Hoe voorkom je dat botsingen op de werkvloer ontaarden in arbeidsconflicten en zelfs ziekmeldingen?
Veel managers bieden een luisterend oor aan medewerkers die worstelen met mentale problemen, zoals angst, depressie en stress. Maar kunnen zij met die informatie in hun achterhoofd nog eerlijk en objectief beslissen over diezelfde medewerkers? Vier manieren om ervoor te zorgen dat kennis van de mentale gezondheid van medewerkers het besluitvormingsproces niet onbewust beïnvloedt.
Vaak wordt gedacht dat meer uren werken niet loont vanwege belastingen of toeslagen die wegvallen, maar voor de meeste mensen geldt het tegendeel. Het is daarom belangrijk om werknemers goed te informeren over de gevolgen van meer of minder uren werken. Hiervoor heeft het Nibud de WerkUrenBerekenaar ontwikkeld.
Psychologische veiligheid. In een notendop betekent dit dat iedereen zich veilig voelt, zich durft uit te spreken en zich kwetsbaar durft op te stellen in het team. Veel collega’s dragen echter onbewust én bewust bij aan een psychologisch onveilige werkomgeving. Sociale factoren spelen hier vaak een rol. Als leidinggevende heb je een belangrijke taak hier op te waken en psychologische veiligheid te blijven stimuleren. Daarom in dit artikel 3 tips hoe je dat doet.
Mobiliteit is een belangrijk HR-component, of het nu gaat om de war for talent, kostenbesparingen, de CO2-reductie of je vitaliteitsbeleid. Om een aantrekkelijk en duurzaam mobiliteitsbeleid te ontwikkelen, is het essentieel te weten wat de behoeften zijn van je medewerkers en welke impact bepaalde mobiliteitskeuzes hebben. Maar hoe doe je dat?
Eind dit jaar moeten werkgevers met meer dan honderd medewerkers de CO2-uitstoot van hun medewerkers registeren. Een mooie kans om het mobiliteitsbeleid op de schop te nemen: ga je fietsen naar het werk aanmoedigen? Het wagenpark elektrificeren? Een mobiliteitskaart invoeren? Keuzes te over.
Een goed vast salaris vinden werknemers belangrijk. Maar wie z'n mensen echt wil motiveren, zal andere arbeidsvoorwaarden moeten inzetten. Maar welke dan? ‘Wil je als leidinggevende dat de bedrijfsdoelstellingen en de persoonlijke doelstellingen van werknemers op één lijn komen te liggen? Dan zul je toch eerst moeten achterhalen wat die werknemer nu eigenlijk wil.’
Een aandelenbeloning, financiële steun, groene arbeidsvoorwaarden, tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Enkele voorbeelden van eigentijdse arbeidsvoorwaarden die helpen om medewerkers niet alleen aan te trekken, maar ook te binden aldus Imke Bos. Als employment tax-specialist adviseert ze over het effect en de financiële bijwerkingen van arbeidsvoorwaarden.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.