De opmars van automatisering, datatechnologie en e-commerce, maakt menselijke competenties niet overbodig. Integendeel, in de snel veranderende economie zijn ze juist essentieel. De uitdaging voor HR is om de vereiste soft skills te ontwikkelen in het tempo van de groei. De ervaringen en visie van enkele experts.
Bij het succesvol realiseren van zelforganisatie en zelfsturing is het van groot belang om ondersteunende diensten zoals HRM actief te betrekken. Wat betekent dit in de praktijk en welke verschuivingen kunt u verwachten binnen uw HR-rol?
De Customer of Guest Journey, of reis van de gast, is een handig instrument voor het vormgeven van gastvrijheid binnen uw organisatie. Je wilt natuurlijk dat de gast tijdens de reis zo min mogelijk dieptepunten en voldoende hoogtepunten ervaart. Daarbij kijk je door de ogen van de gast of klant. Hoe kunt u de Guest Journey inzetten als praktische tool om uw gastvrijheid te verbeteren?
Niet minder dan een half miljoen mensen in Nederland hebben last van pesten op de werkvloer. Van ogenschijnlijk onschuldige plagerijen tot stelselmatige intimidatie en vernedering. Pesten op het werk verhoogt de kans op stress, psychische problemen, depressies en zelfs langdurige uitval. Naar schatting zijn elk jaar 4 miljoen verzuimdagen terug te voeren op pesten. Hoe voorkom je dat pesten in de organisatie de ruimte krijgt?
Op het World Economic Forum in Davos onderstreepte Shell-topman Ben van Beurden het belang van Diversity & Inclusion voor zijn organisatie. Hoofd HR-Analytics Esther Bongenaar ontwikkelde een instrument om de mate van diversiteit en de impact ervan te meten.
Voordat u vanuit HR aan een project begint, moet hiervoor commitment zijn bij het management. En hier stokt het vaak, want het project wordt te duur gevonden of erger: het is onvoldoende financieel onderbouwd of het nut wordt er niet van ingezien. Dit kunt u voorkomen door het opstellen van een doortimmerde HR business case. Dit artikel geeft u tips om hiermee snel van start te gaan.
Een beloningsbeleid, leaseregeling of een ziekteverzuimbeleid. Allemaal vanzelfsprekendheden voor elke zichzelf respecterende organisatie, maar waarom ontbreekt daarnaast vaak een deugdelijk mobiele telefoniebeleid? 6 vragen en antwoorden die u kunnen helpen bij het opstellen van zo'n beleid.
Adviestrajecten komen in vele soorten en maten. Soms is een enkel gesprek voldoende om een vraag van de opdrachtgever te beantwoorden. In het andere uiterste is het probleem vaag en complex en vraagt de oplossing ervan langere tijd. Wat de vraag ook is en welk traject daar ook bij hoort, de adviseur werkt altijd volgens de volgende fasen.
Het belang van een goed leerklimaat in organisaties wordt steeds meer onderkend. Hieronder een aantal concrete tips om de leer- en ontwikkelmogelijkheden in uw organisatie te verbeteren.