Logo
  • Nieuws
  • 1 september 2021

Softwareleverancier voert vierdaagse werkweek in met behoud van fulltime salaris

De IT-werkgever Infolearn is naar eigen zeggen een van de eerste organisaties in de Benelux die ‘het nieuwe werken’ praktisch vormgeeft op basis van (internationaal) onderzoek, feedback van medewerkers en lessen op basis van werken tijdens de pandemie. Het nieuwe HR-concept, dat vanaf september 2021 effectief is, omvat drie belangrijke componenten: hybride werken op kantoor, thuis en bij de klant, een persoonlijk mobiliteitsbudget voor alle medewerkers en een vierdaagse werkweek met behoud van fulltime salaris.

Beeld Softwareleverancier voert vierdaagse werkweek in met behoud van fulltime salaris

De 40 medewerkers van de Nijmeegse softwareleverancier hebben vanaf nu recht op:

1. Vierdaagse werkweek

Medewerkers die fulltime werkten behouden hun salaris, en met de medewerkers die al vier dagen per week werkten is een nieuwe persoonlijke overeenkomst gesloten.

2. Hybride werken

De afgelopen periode heeft uitgewezen dat hybride werken de weg vooruit is. Het is niet altijd nodig om op locatie af te spreken en vaak is thuiswerken effectiever en handiger dan reizen naar kantoor.

3. Mobiliteitsregeling

Iedere medewerker heeft unieke mobiliteitsbehoeften en kan daar, als hij of zij daar recht op heeft op basis van woon-werkafstand en functie, met een reiskostenvergoeding of persoonlijk budget invulling aan geven. Te denken valt aan private lease, (deel)auto, OV-kaart of (elektrische) fiets. Hiermee heeft iedereen de vrijheid om het eigen vervoer op maat te regelen.

Van vijf naar vier dagen werken

De grootste stap binnen het nieuwe concept is de vierdaagse werkweek. Bijna 50 procent van de Infolearn-medewerkers werkt nu nog fulltime. Naast meer werkgeluk, minder verzuim, meer flexibiliteit en het aantrekken van nieuw talent, verwacht Rinske Willemsen, Business Operations Manager, op basis van (internationaal) onderzoek, dat medewerkers in vier dagen ook efficiënter en effectiever gaan werken: “We gaan medewerkers helpen en coachen in de stap van vijf naar vier dagen. Zo is er een flink aantal klantafspraken dat online efficiënter kan verlopen, en af en toe vanuit huis werken blijkt voor meer concentratie en daarmee meer effectiviteit te zorgen. Daarnaast zijn we al gestart met de werving en onboarding van nieuwe collega’s om de uren die wegvallen deels op te vangen. Op die manier worden we als organisatie ook flexibeler.”

Ervaringen delen

Het management zal het nieuwe beleid de komende maanden nauwgezet evalueren en de ervaringen delen met andere ondernemers die op zoek zijn naar een concrete invulling van ‘het nieuwe werken’.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.