AI-tools worden in toenemende mate gebruikt om zelfevaluaties bij werknemers over hun prestaties af te nemen. Ook kunnen ze helpen bij het aanpakken van vooroordelen en subjectiviteit bij traditionele functioneringsgesprekken. Daarbij is menselijk toezicht nog steeds cruciaal, stellen experts, opgetekend door Business Insider.
Tips om meer gebruik te maken van AI binnen de HR-dienstverlening.
Generatieve AI kan de efficiëntie in de publieke sector met 15 tot 20 procent verhogen, en daarmee de druk van het personeelstekort wat verlichten. Dat blijkt uit een nieuw rapport waarin ook gewaarschuwd wordt dat Nederland achter dreigt te raken op andere Europese landen die al verder zijn met het gebruik van Generatieve AI. Tegelijkertijd blijkt dat Nederlandse gemeenten niet voldoende toegerust zijn op de Europese AI Act.
HR-professionals zijn de aangewezen persoon om medewerkers in de AI-transitie te ondersteunen en te begeleiden op het gebied van ontwikkeling van de juiste skills. Maar waar te beginnen? Enkele praktische stappen om morgen nog mee te starten.
Als je nu niet serieus werk maakt van AI-geletterdheid wordt het niet je vriend, maar je vijand stelt Kevin Martens van Visma YouServe.
Creativiteit is een eigenschap die organisaties graag zien bij hun medewerkers. Tegelijkertijd neemt generatieve kunstmatige intelligentie een deel van het creatieve proces over. “Het gaat om de samenwerking.”
Data heeft pas impact als gebruikers de juiste inzichten eruit halen aldus Nico de Roo. Over de grootste kansen, maar ook de valkuilen van AI binnen HR.
Laurens Waling over People Analytics & AI: skills-matching, strategische talentmobiliteit en de grootste HR-kansen.
Sinds 2 februari 2025 verplicht de AI Act gebruikers van AI-systemen (bijvoorbeeld een werkgever die een AI-recruitmentsysteem gebruikt) dat hun (HR-)medewerkers AI-geletterd zijn. Dit betekent dat ze moeten begrijpen wat AI is, hoe het werkt en wat de impact ervan kan zijn. Welke kennis is nodig en hoe pak je het aan?
GenAI maakt slimme medewerkers nog slimmer en kan de achterstand met anderen vergroten, blijkt uit onderzoek. Organisaties moeten daarom het collectief gebruik van AI-tools stimuleren, ziet Maurik Dippel.