Logo
  • Achtergrond
  • 14 april 2022
  • Frank Weishaupt - CEO Owl Labs

Nieuwe HR-rol: Ondersteunend medewerker hybride werken

Hoewel KPMG* rond 1 april als grap de hybrid hero functie introduceerde, de helpende collega die ontzorgt en alles op kantoor doet wat gemist wordt van thuis, stelde Microsoft vorige week toch echt de allereerste Chief Hybrid Officer aan. Volgens Frank Weishaupt, CEO van Owl Labs, zou elke organisatie er goed aan doen een nieuwe HR-rol in het leven te roepen.
Beeld Nieuwe HR-rol: Ondersteunend medewerker hybride werken

* KPMG introduceert de Hybrid Hero

Hoewel sommige bedrijven vóór de pandemie twijfels hadden over werken op afstand uit vrees voor verlaagde productiviteit, blijkt uit onderzoek sinds de uitbraak van de coronapandemie in 2020 dat de productiviteit gelijk is gebleven of zelfs is verbeterd. Dat kan grotendeels worden toegeschreven aan de implementatie van thuiswerktechnologie waardoor teams met elkaar in contact blijven, samenwerking toeneemt en de werkethiek verbetert. De mogelijkheid om je werk te doen zonder naar kantoor te hoeven komen is slechts een van de talloze voordelen die flexibel werken biedt. Andere voordelen zijn onder meer een betere balans tussen werk en privé, minder kosten (en verloren tijd) door forenzenverkeer, meer besparingen rond kantoren én meer werknemersgeluk. Juist door al deze voordelen behoort flexibel werken inmiddels voor veel professionals tot de normale arbeidsverwachtingen.

Maar hoewel werken op afstand voordelen heeft, brengt het ook unieke uitdagingen met zich mee. Buiten kantoor werken is niet voor iedereen weggelegd, omdat sommigen minder productief zijn of afgeleid worden door kinderen, echtgenoten of huisdieren, of omdat ze geen echt thuiskantoor kunnen opzetten. Als gevolg zijn sommigen klaar met de hele tijd thuiswerken en willen ze in ieder geval gedeeltelijk weer terug naar kantoor. Full-time thuiswerken is dus niet voor iedereen praktisch. Het is niet voor niets dat hybride werken zo in opkomst is, zodat werknemers kunnen kiezen om te werken vanuit de locaties die voor hen het beste uitkomen.

En natuurlijk zijn er ook voor organisaties uitzonderingen. Hoewel veel organisaties tijdens de pandemie productief zijn gebleven, geldt dat niet voor iedereen. Werken op afstand heeft vaker de productiviteit en samenwerking verslechterd bij sommige organisaties die vóór de pandemie al moeite hadden met teamwerk. Uit een onderzoek van de Harvard Business School en de New York University naar de productiviteitsniveaus binnen organisaties bleek bijvoorbeeld dat thuiswerkers veel meer tijd besteden aan vergaderingen in plaats van het echte werk, waarbij het aantal vergaderingen binnen organisaties tijdens de pandemie met 12,9% toenam. Alle medewerkers terug naar kantoor halen wordt niet noodzakelijk gezien als de oplossing: volgens onderzoek uit 2021 verwacht maar liefst 89% van de bedrijfsleiders dat hun werknemers voorstander blijven van hybride werken. Daarom is het voor bedrijven die hun productiviteit willen verbeteren of op peil houden nu van cruciaal belang om een evenwicht te vinden tussen werknemers op afstand en collega’s op kantoor.

Een hybride personeelsbestand beheren

Hybride werken kan een ideaal werkmodel zijn voor werknemers die ouders of verzorgers zijn. Maar het is niet altijd gemakkelijk te implementeren en het kan een hele reeks uitdagingen met zich meebrengen die, als ze niet worden aangepakt, op termijn voor aanzienlijke problemen kunnen zorgen. Zo kan er een kloof ontstaan tussen thuiswerkers en werknemers op kantoor. Deze kloof kan leiden tot een tweedeling in het personeelsbestand, waarbij werknemers op afstand onbedoeld worden buitengesloten. Om dergelijke problemen te voorkomen, kunnen werkgevers een nieuwe HR-rol in het leven roepen en nieuw beleid invoeren om ervoor te zorgen dat het gehele personeelsbestand het gevoel heeft dat aan hun behoeften tegemoet wordt gekomen. Het inhuren van een speciale 'Ondersteunend medewerker hybride werken’ is niet alleen belangrijk voor het behoud van de productiviteit, maar ook voor de werknemerstevredenheid en motivatie en, in het verlengde daarvan, de bedrijfsprestaties in het algemeen.

HR-teams hebben gedurende de pandemie al aanzienlijk moeten meebewegen om aan de veranderde wensen en behoeften van werknemers tegemoet te komen, door bijvoorbeeld nieuwe gezondheids- en veiligheidsvoorschriften in te voeren. Nu hybride werken de weg voorwaarts lijkt, moet HR zich wederom aanpassen en werknemers helpen een balans te vinden tussen werken op afstand en op kantoor. Een aantal zaken hebben daarbij prioriteit, zoals opleiding en persoonlijke ontwikkeling van personeel op afstand, de financiering van digitale apparatuur en connectiviteitstools, de aanpassing van functieomschrijvingen en, niet te vergeten, werving en personeelsbehoud.

De aanstelling van een nieuwe ‘hybride HR-medewerker’ is een goede eerste stap. De volgende stap is zorgen dat bedrijven beleid en procedures implementeren om hybride werken op termijn mogelijk maken. Bedrijven zouden daarvoor doorlopend moeten blijven experimenteren en ontdekken wat het beste werkt voor hen en hun werknemers.

Omarm technologie om verbonden te blijven

Terwijl bedrijven hun weg uitstippelen richting toekomstbestendige hybride werkmodellen, moeten ze  het belang van heldere communicatie niet onderschatten. Hoewel hybride werken de flexibiliteit en onafhankelijkheid van medewerkers vergroot, kan het ook leiden tot miscommunicatie. Alle tools die communicatie makkelijker en fijner maakt, zouden daarom omarmd moeten worden.

De pandemie heeft voor ongekende verschuivingen gezorgd in hoe we tegen werk aankijken. Bedrijven zijn op hun beurt gedwongen om nieuwe (hybride) werkmodellen aan te nemen, die gemeengoed zullen blijven nu werknemers een meer flexibele werkomgeving verwachten. Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe werkmodellen ook op termijn voordelen opleveren, moeten ze op de juiste manier worden geïmplementeerd. Daar is een HR-beleid voor nodig dat geschikt is voor zowel teams op afstand als voor teams op kantoor, en dat anticipeert op de unieke uitdagingen van de toekomst van werk.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.