Logo
  • Opinie
  • 2 februari 2015

Natuurlijk mag V&D een loonoffer vragen!

Veel ophef over V&D: ze vragen het personeel een loonoffer van bijna 6 procent, ze vragen de verhuurders van hun panden om 3 maanden gratis huur en ze vragen leveranciers om fikse kortingen plus langere betalingstermijnen.

De meeste mensen halen hun schouders op als het gaat om de verhuurders en de leveranciers, die verdienen toch al genoeg…. Maar kom niet aan salarissen.  Dat is typisch Nederlands en ook een beetje gek. Waarom zouden leveranciers wel een offer moeten brengen en het personeel niet?
Daarnaast is de keuze wellicht: óf een loonoffer brengen óf collectief ontslag.

Keuze uit 2 kwaden

Als je elke werknemer individueel vraagt wat hij kiest: ontslag of iets minder verdienen, dan kiest 95% voor het laatste. Als het collectief gevraagd wordt, wil ineens niemand meer salaris inleveren. Een bijzonder fenomeen. Baanbehoud is toch het belangrijkste? Overigens vind ik dan wel dat élke medewerker (t/m de hoogste directeur) een loonoffer moet brengen.

Bijzonder onderzoek

Nederlanders reageren vreemd als het om salaris gaat. Uit onderzoek blijkt het volgende:
Een medewerker wordt voor de keuze gesteld: of hij krijgt er € 100,- bij en zijn collega € 50,- óf hij krijgt er € 200,- bij en zijn collega € 300,-.
Wat denkt u dat de Nederlandse medewerker kiest? Juist! € 100,- ! Zolang het maar meer is dan een ander.

Conclusie

Ik denk dat als een organisatie zó diep in de schulden zit dat de enige uitweg is om aan iedereen die bij het bedrijf betrokken is een offer te vragen (medewerkers, leveranciers, etc.). Dat is mijn inziens een beter alternatief dan dat de organisatie failliet gaat en iedereen het nakijken heeft.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.