Logo
  • Nieuws
  • 4 juni 2019
  • Peter van den Hout

Optimale employee journey? HR en Communicatie moeten samen optrekken

De employee journey en de employee experience komen pas écht van de grond als HR en Communicatie intern gaan samenwerken. En in de praktijk gebeurt dit nog te weinig. Dat is de overtuiging van Wenda Bolink en Sascha Becker van communicatiebureau PROOF en auteurs van het boek De Employee Journey.

Beeld Optimale employee journey? HR en Communicatie moeten samen optrekken

"In veel organisaties werken beide afdelingen regelmatig langs elkaar heen en botsen ze nog wel eens," licht Becker (foto) toe. "Organisaties laten hier serieus kansen liggen, want met een goed ingerichte employee journey kun je waarde voor de business creëren."

Volgens hem heeft de afstand tussen beide disciplines ook te maken met verschillende visies op leiderschap en change. "Communicatie is gewend om met allerlei middelen een boodschap onder de aandacht te brengen, maar vaak blijft het hier ook bij. HR beschikt over uiteenlopende interventiemogelijkheden om op de medewerkers los te laten, maar is weer minder sterk in de communicatie daaromheen. Wanneer ze de krachten bundelen, kunnen ze grote veranderingen teweeg brengen in de organisatie." 

Vliegende start maken?

Becker en Bolink verheugen zich dan ook op het Employee Journey Festival dat op 10 september gaat plaatsvinden in Buitenplaats Kameryck (bij Utrecht). "Hier komen HR en Communicatie voor het eerst samen rondom de employee experience," vertelt Bolink. "Ik ben benieuwd wat dit aan beide kanten gaat brengen. Doel van het festival is dat de bezoekers geïnspireerd raken en een aantal ideeën mee naar hun organisatie nemen waar ze meteen mee aan de slag kunnen." Becker: "Een optimale employee journey begint en eindigt met leiderschap en interne communicatie. Om hier een succes van te maken moeten HR en Communicatie dus samen optrekken." 

Wil je een vliegende start maken met het (door)ontwikkelen van je employee journey? Kom dan op 10 september naar het Employee Journey Festival. Het afwisselende programma onder leiding van presentatrice Diana Matroos biedt een bruisende talkshow met onder andere de CHRO en communicatiedirecteur van Randstad, de Vice President Learning & Development van KLM, de CHRO van de Volksbank en de auteur van onder meer ‘De geluksprofessor’, Patrick van Hees. Gevolgd door peer-to-peer thematafels en cases zoals Holland Casino, Univé, Rabobank, Eneco, Lidl, ROC van Amsterdam en Philips.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.