Logo
  • Nieuws
  • 30 oktober 2017
  • Peter van den Hout

'Slimmer en langer werken gaan niet samen'

Slaap minimaal acht uur per nacht en onderbreek hard werken met een offline 'ontstress-dag'. Dat is de boodschap van de Grieks-Amerikaanse zakenvrouw en auteur Arianna Huffington. Tijdens het HR Tech World congres in Amsterdam hield ze een vurig pleidooi voor het uit de wereld helpen van burn-outs.

Beeld 'Slimmer en langer werken gaan niet samen'

Huffington verwierf wereldwijd faam met de door haar in 2005 opgerichte Huffington Post, een Amerikaanse nieuwssite met veel ruimte voor blogs. Ze was daarmee een pioneer in de online journalistiek en snoepte veel bezoekers af van gerenommeerde nieuwssites die moeite hadden met de overgang van papier naar internet. "Vroeger kon ik geen moment zonder mijn devices, maar tegenwoordig log ik bewust uit om tot rust te komen," aldus Huffington. "Hierdoor neemt mijn creativiteit en productiviteit aantoonbaar toe. God schiep de wereld in zes dagen én op de zevende dag nam hij rust!"

Uit onderzoek blijkt ook dat multitasken een mythe is. Huffington: "Het is eigenlijk 'task switching', omdat je je maar op één ding tegelijk kunt focussen. Na een periode van hard werken moeten medewerkers in een organisatie een pauze-dag inlassen om de cyclus van stress en uitputting te onderbreken, zodat ze zich weer kunnen opladen voor de volgende klus. Het is een taak van managers om dit te bewaken voor hun medewerkers. Bij Uber was de slogan een tijdje 'werk harder, slimmer en langer'. Maar dat is een misverstand, want slimmer en langer werken gaan helemaal niet samen."

Dezelfde kleding dragen

Huffington ziet voor HR met name een cruciale rol bij de duurzame performance en productiviteit van medewerkers. "Hoe meer HR wordt gezien als de bewaker van het 'immuunsysteem' van het bedrijf, hoe meer HR als strategisch partner van de CEO zal optreden. Alle inspanningen gaan dan in het voeden en managen van human capital."

Volgens Huffington zit stress in kleine dingen die mensen zichzelf opleggen. Ze gaat daarbij ook te rade bij zichzelf. "Van vrouwen wordt verwacht dat zij voor iedere bijzondere gelegenheid iets nieuws aantrekken. Ik doorbreek dat voor mijn eigen optredens en maak het onderdeel van de Twitter-campagne #repeat. Bekijk de foto's maar eens: ik draag continu dezelfde kledingsetjes. Ik houd van mooie kleren, maar het moet geen stressfactor worden!"

Herken de signalen van stress op tijd en leer op de juiste manier met medewerkers in gesprek te gaan. Tijdens het gratis webinar 'Geef sturing aan Mentale Veerkracht' op 14 november krijgt u concrete handvatten en tips om de mentale veerkracht van werknemers te vergroten.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.