Logo
  • Opinie
  • 12 januari 2016

Wat doe ik met een sollicitant die een leaseauto eist?

Hij was een tijdje uit beeld. De sollicitant met eisen. De economische crisis had zo zijn voordelen. Mensen waren weer blij met een baan en met het salaris dat ze kregen. Maar nu spreek je hem dus weer, de sollicitant met eisen. Eigenlijk is het de sollicitant met één eis en die komt in het eerste gesprek al op tafel: “Ik wil een leaseauto”.

Het gaat verdorie om een bureaufunctie.

Maar hij is goed, die sollicitant. Hij is geknipt voor de baan, zeggen je collega’s.

Wat doe je?

Waarom verstrekken we eigenlijk leaseauto’s?

Vroeger had je auto’s van de zaak. Bedrijven kochten die auto’s voor medewerkers die de hele dag op de weg zaten. Die medewerkers konden daar vaak ook privé mee rondrijden. Eind jaren 1980 gingen Nederlandse bedrijven auto’s leasen. Niet om hun werknemers te pleasen, maar om af te komen van de auto’s die ze in eigen bezit hadden. Zo kwam geld vrij. Geld dat ze in de eigen onderneming konden investeren.

OK, maar ik bedoel eigenlijk: aan wie geef ik een leaseauto en waarom?

Neem een onderhoudsmonteur. Voor iemand die van klant naar klant rijdt met gereedschap en kratten vol onderdelen is een auto van de zaak onmisbaar. Net als voor de collega’s die liften en kopieerapparaten repareren of die het onderhoud doen aan CV installaties.

Dan heb je de vertegenwoordigers. Ook die zijn de hele dag onderweg, rijden 50 duizend kilometer per jaar met een auto vol folders, samples, en ander promotiemateriaal. Zij léven zo ongeveer in hun auto. Ook voor hen is een leaseauto een must.

Dan hebben we de adviseurs en verkopers. A.k.a. de consultants, sales- en accountmanagers. Hebben die een auto nodig voor hun werk? Als ze veel kilometers maken wel. Anders niet.

Er was een tijd dat deze categorie standaard een leaseauto kreeg:

Sollicitatiegesprekken voeren in de showroom van de autodealer. Dat deed Calco in 2006. Wie werd aangenomen, kon direct wegrijden in een nieuwe leaseauto. Nico Laan, algemeen directeur legde het destijds zo uit: "De markt trekt duidelijk aan. Er is enorme behoefte aan hoogwaardig IT-personeel. Wij denken met deze opvallende actie veel nieuw talent aan te trekken."

Selectie bij de autodealer. Foto: Calco

Er zijn nog steeds bedrijven waar het doodnormaal is. Bij sommige bedrijven krijgt de directeur een auto van de zaak, soms het hele management team. We hebben zelfs voor een bedrijf gewerkt waar iederéén een leaseauto kreeg. Of we ideeën hadden hoe ze een ton op mobiliteitskosten konden besparen?

Wat zijn redenen om geen leaseauto te verstrekken?

Tien jaar geleden ging het economisch gezien zo goed dat de leaseauto een standaard onderdeel werd van de arbeidsvoorwaarden. Die tijd is voorbij.

Een leaseauto kost je als werkgever zo’n 10.000 euro per jaar. En daarmee ben je er nog niet. Een extra leaseauto vraagt ook om een extra parkeerplaats. Parkeerplaatsen zijn duur. Er zijn bedrijven op de Amsterdamse Zuidas die plannen maken om parkeerplaatsen te schrappen.

Doet jouw bedrijf aan MVO? Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen horen verantwoorde keuzes op het gebied van mobiliteit. Zomaar leaseauto’s verstrekken past daar niet bij.

Als ik geen leaseauto’s meer geef, wat zijn dan de alternatieven?

Het alternatief is een pakket van vergoedingen en voorzieningen dat je in overleg met je werknemer samenstelt. Mogelijke onderdelen zijn:

  • Een reiskostenvergoeding voor kilometers met de eigen auto of fiets
  • Een fiets, e-bike of high speed e-bike
  • Een kaart voor het gebruik van Openbaar Vervoer
  • Poolauto’s of deelauto’s
  • De mogelijkheid om thuis of op andere plekken dan kantoor te werken
  • Een mobiliteitsbudget waarmee de werknemer mobiliteit helemaal zelf kan regelen

En als je tóch de privémobiliteit van je medewerkers wilt sponsoren zonder leaseauto, dan is TripManager misschien een optie.

Nee zeggen tegen de sollicitant met eisen is als geen alcohol drinken op een verjaardagsfeestje. Het kost wat moeite, je moet jezelf verdedigen, maar de volgende dag voel je je beter.

Geen leaseauto? Doe normaal, straks wil niemand meer bij ons werken

Dat zal wel meevallen. De tijden veranderen en sollicitatiegesprekken in de showroom zien we niet meer terug. De generatie Z die nu de arbeidsmarkt betreedt, denkt heel anders over mobiliteit dan tien jaar geleden. Flexibiliteit en zelf bepalen wanneer en waar je werkt, speelt voor hen een belangrijkere rol dan een leaseauto.

Maar als iemand het eist? Ik heb geen zin in gedoe

Gewoon die leaseauto verstrekken. Dat kan natuurlijk ook. Wees je dan bewust van de extra kosten. En wat ga je zeggen tegen de volgende sollicitant?

En wat doe ik met de sollicitant met eisen?

Ga met hem in gesprek. Waarom wil hij een auto? Kun je hem alternatieven bieden?

Lukt dat niet, kies voor alcoholvrij en neem afscheid.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.