
Dit blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Brightmine, uitgevoerd onder 490 HR-professionals.
Dat niet alle leidinggevenden over de juiste tools lijken te beschikken, komt mogelijk doordat in meer dan de helft van de organisaties (55%) geen training wordt aangeboden op het gebied van verzuimmanagement zo blijkt uit het onderzoek.
Maar wat doen organisaties dan wel op dit vlak? Zestig procent van de organisaties heeft een preventief verzuimbeleid. Dit bestaat in de meeste gevallen uit een ziekteprotocol (96%) en afspraken over welke partijen betrokken zijn bij de verzuimbegeleiding en re-integratie (88%).
Thuiswerken, spreekuur en preventie
Naast een preventief beleid zetten veel organisaties ook concrete stappen om verzuim te beperken. Zo biedt twee derde van de organisaties (68%) medewerkers de mogelijkheid om hybride te werken, wat kan bijdragen aan een betere werk-privébalans en daarmee aan minder stressgerelateerde uitval.
Ook geeft 62 procent toegang tot een arbeidsgezondheidskundig spreekuur, waar medewerkers advies kunnen krijgen over fysieke of mentale klachten. Eenzelfde percentage organisaties (62%) stelt een preventiemedewerker aan, die helpt om gezondheidsrisico’s op de werkvloer tijdig te signaleren en aan te pakken.
Sacha Luijkx, Head of Content bij Brightmine Nederland, over het stijgende verzuimpercentage: “Organisaties worden al geruime tijd geconfronteerd met verzuimcijfers die maar blijven oplopen. Om die trend te doorbreken, hebben veel organisaties verschillende verzuimprotocollen opgesteld. Maar dat is helaas niet genoeg om verzuim daadwerkelijk terug te dringen. Het omgaan met en voorkomen van verzuim is namelijk echt mensenwerk en kan staan of vallen met de juiste leidinggevenden. Het is belangrijk dat zij actief het gesprek aangaan met hun medewerkers om signalen van stress of overbelasting vroegtijdig te herkennen. Daarnaast zijn open communicatie en een veilige omgeving cruciaal, zodat medewerkers zich durven uitspreken over hun welzijn. Zo zorg je ervoor dat medewerkers zich gehoord en gesteund voelen, en je als organisatie proactief aan de slag kan met duurzame inzetbaarheid.”
Lees ook: