Hoeveel uur per dag zit jij? De meesten van ons eten zittend, gaan met de auto of het ov van en naar hun werk, brengen het grootste deel van hun werkdag door aan een bureau of vergadertafel en ploffen ’s avonds op de bank. Uit een recente studie blijkt dat lang zitten nog schadelijker voor de gezondheid is dan al werd gedacht. Zelfs als je daarnaast regelmatig sport. Omdat mensen juist op hun werk lang zitten, ligt het voor de hand om dit probleem op de werkplek aan te pakken.
Het kan in sommige beroepsgroepen niet anders dan dat ook ’s nachts mensen aan het werk zijn. Bijvoorbeeld in de zorg, het vervoer, de petrochemie en bij bewakings- en storingsdiensten. Deze medewerkers zijn actief op tijdstippen dat het lichaam van nature in slaapstand verkeert. Wat voor gezondheidsrisico’s brengt zo’n verstoring van de biologische klok met zich mee en hoe zijn risico’s effectief in te dammen?
Het gaat beter met de economie. Dat heeft z’n weerslag op de arbeidsmarkt, want de vraag trekt aan. Ook al hebben werkgevers meestal geen levenslange contracten meer in de aanbieding, zij hebben wel altijd mensen nodig met de juiste skills die zich voor korte of langere tijd aan hun organisatie willen binden. Flexibele arbeidsvoorwaarden zijn een must om deze mensen te interesseren voor je bedrijf. Het nieuwe ‘boeien’ gebeurt flexibel. De Technische Universiteit Delft (TU Delft) heeft dat begrepen.
Kun je medewerkers laten meebeslissen in de complete inrichting van een nieuw ziekenhuis? Het bouwteam van het nieuwe Medisch Spectrum Twente (MST) in Enschede waagde de sprong door de inzet van participatory design, een holistische ontwerpmethode die ervoor zorgt dat medewerkers maximaal invloed hebben op inrichting en gebruik. En dat alles dankzij de inzet van een bordspel.
Het liefst zou Martijn van Dort, director HR Teva Benelux, van scratch af aan een nieuw arbeidsvoorwaardenbeleid optuigen. Het huidige systeem is aan vernieuwing toe. De noodzaak van intensief overleg met diverse partijen noopt hem kleinere stappen te zetten. De horizon blijft echter onveranderd: “Gelijke behandeling van medewerkers is niet meer vanzelfsprekend.” Performance & reward als nieuwe leidraad voor Teva om beloning en performance in lijn te brengen.
Onlangs voltooide Aon een traject van harmonisatie en vereenvoudiging van de eigen pensioenregelingen. Hoewel tijdens het project een paar stevige hobbels genomen moesten worden, werd de deadline gehaald. Dorine Wekking, Director HR, kijkt terug op het project en benoemt de belangrijkste succesfactoren.
Robert-Jan van Berckel is Senior HR business partner bij Google. Hij gaat in op de vraag wat de voornaamste eigenschappen voor bedrijf én medewerkers zijn in de organisatie van de toekomst. In hoeverre is Google een blauwdruk voor die organisatie van de toekomst? “De openheid en de transparantie en de samenwerkingsbereidheid die we bij Google intern hebben is uniek.”
In een steeds sneller veranderende economie is het nodig dat een organisatie beweegt. Maar veel organisaties worstelen met beweging. Vaak is er een medewerkersbestand met een hoge leeftijd en lange dienstverbanden en is er weinig functiemobiliteit. De organisaties veranderen de inrichting en de processen, maar vinden het moeilijk om medewerkers in beweging te krijgen en een ander gedrag en een andere cultuur te bewerkstelligen. Conclusion organiseerde een rondetafelgesprek om in de praktijk te inventariseren wat er is en wat wel en niet werkt.
De Participatiewet en de Quotumwet, die op 1 januari in werking zijn getreden, dwingen bedrijven om meer mensen met een beperking in dienst te nemen. Sandra Ballij van het Amsterdamse blindenrestaurant Ctaste draait het liever om en gaat uit van de positieve aanpak: kijk naar de talenten van mensen en probeer die te koppelen aan commercieel relevante activiteiten. ‘Het gaat er niet om om de werkzaamheden aan te passen, maar om daar talenten optimaal bij in te zetten.’
Om prestaties van een organisatie te verbeteren, moet de leiding zich niet focussen op het beter belonen van de toppers, maar op het investeren in en corrigeren van onderpresteerders. Dat vindt Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog aan de VU in Amsterdam. Dat corrigeren moet bovendien niet via de beoordelingscyclus, maar via een systeem van continue feedback. ‘Een vier voor klantgerichtheid is geen feedback.’
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling