Inclusiviteit bij Albert Heijn: 'Hou het eenvoudig en breng focus aan'
Simone Jansen is manager Inclusie bij Albert Heijn. Ze ondersteunt de werkorganisatie op alle onderwerpen die te maken hebben met inclusiviteit en met het versterken van het bewustzijn rondom het onderwerp onder de medewerkers. “Onze strategie is dat we alle ingrediënten willen bieden voor een beter leven voor iedereen, dus zowel voor iedere klant als voor iedere medewerker en toekomstige medewerker”, aldus Jansen: “We streven er daarbij naar dat ons personeelsbestand een weerspiegeling is van de samenleving.”
Pick your battles
Op de vraag waar in die pluriforme organisatie de grootste uitdagingen liggen zegt Simone Jansen: “Het is een beetje ‘pick your battles’; Je kunt die uitdaging heel groot en complex maken, maar het is de kunst om het eenvoudig te houden en focus aan te brengen. Een mooi voorbeeld van de wijze waarop dat in de praktijk gaat zie je in onze winkels. Veel supermarktmanagers zijn vanuit hun eigen intrinsieke motivatie gaan werken met mensen die een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt hebben. Onze winkels zijn daar heel geschikt voor want ze vormen toch een kleine samenleving. Je werkt in shifts van 20 à 40 mensen en je werkt iedere week met dezelfde collega’s. Dat biedt veiligheid en stabiliteit. Die supermarktmanagers gingen dus aan de slag, maar ze liepen vast met praktische vragen: Hoe zit het met subsidies, hoe zit het met contracten. Op dat moment komt HR om de hoek kijken. Wij gaan de processen voor ze inrichten, zodat onze lijnmanagers zich op hun kernactiviteiten kunnen focussen. Wij ondersteunen ze en voorkomen dat ze vastlopen in een woud van bureaucratie.
We doen dat niet alleen in de winkels, maar ook in de logistiek, of op het hoofdkantoor, waar mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt bijvoorbeeld werken als gastvrouw in onze ontvangstruimtes. Maar de winkels zijn wel de grootste succesfactor. Doordat wij die processen goed inrichten creëren we focus en dat heeft erin geresulteerd dat we nu bijna 1.900 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben. Daar zijn we wel trots op.”
Subsidiemogelijkheden
Voor het inzetten van subsidiemogelijkheden die de overheid heeft ontwikkeld om een inclusief werknemersbestand te ondersteunen werkt Albert Heijn samen met Robidus. Simone Jansen: “We hebben het jaren zelf gedaan maar op een gegeven moment realiseerden we ons dat we beter de krachten konden bundelen. Robidus is gespecialiseerd in dat subsidiedeel en doordat zij dit ons uit handen nemen kunnen wij onze tijd inzetten op de gebieden waar we goed in zijn. Samen hebben we mooie en goede resultaten behaald. Het lijkt dan over subsidies en geld te gaan, maar uiteindelijk gaat het om die inclusiviteit. We hebben een business case ontwikkeld op basis waarvan we zorgen dat de subsidies terugvloeien naar het team en de mensen die bij ons werken. We zorgen dus dat het geld terechtkomt waar het hoort. Door die subsidies kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat mensen op hun eigen niveau en op hun eigen tempo het werk kunnen doen of kunnen we speciale e-Learning-programma’s opzetten.”
Buddy-trainingen
Deze e-Learning programma’s zijn onderdeel van de ondersteuning die Albert Heijn haar medewerkers biedt, zegt Simone Jansen: “We hebben e-Learnings ontwikkeld voor onze werkbegeleiders, een programma voor beginners en een programma voor gevorderden. Dankzij deze buddy-trainingen hebben we inmiddels 1.600 gecertificeerde buddy’s die dagelijks zorgen voor één-op-één begeleiding van collega’s.”
Gemeenschappelijke waarden
Waar Simone Jansen het meest trots op is? “Het is misschien geen heel fancy antwoord, maar ik ben erg trots dat we echt nog wel verschillen van mening hebben, maar dat wij elkaar waarderen en iedereen uitdagen om zichzelf te zijn. Die basisbeginselen zijn bij iedereen vanzelfsprekend. Er werken bij ons natuurlijk heel verschillende mensen, maar die gemeenschappelijke waarden die dragen we allemaal. Over de manier waarop we dingen doen voeren we inhoudelijke discussies en die dialoog moeten we vooral inhoudelijk voeren.”
Aanbieder
Meer cases
- 'Onze medewerkers zorgen constant voor anderen, het is onze taak om ook goed voor hen te zorgen'
- Vitale werknemers dankzij breed en pluriform programma
- Leger des Heils: 'We zijn echt een kweekvijver voor nieuw personeel'
- Hoe vier jaar kan verstrijken tussen de eerste ziektedag en de toekenning van een WIA-uitkering
- Zorggroep Ter Weel gaat met pragmatische oplossingen krapte op arbeidsmarkt te lijf
- Zo zorgt u voor grip op inzetbaarheid
- Zonnehuisgroep zet vol in op inzetbaarheid
- Zo doorbreek je de vicieuze cirkel van verzuim
- Verzuim: gerichte begeleiding op maat loont
- HR bij Sanquin: 'De organisatie van nieuw bloed voorzien'