Ook tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid kan de werknemer vakantiedagen opnemen. Soms is de bedrijfsarts van oordeel dat de voorgenomen vakantie een negatief effect zal hebben op het re-integratieproces. In dat geval kan de werkgever zijn toestemming onthouden aan het verzoek van de zieke werknemer om vakantiedagen op te nemen. Maar wat als de werknemer dan toch gewoon met vakantie gaat?
Als ze de keuze zouden hebben tussen twee vergelijkbare banen, kiezen professionals wereldwijd eerder voor een bedrijf dat kan aantonen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Maar liefst 43 procent van de werknemers wereldwijd werkt namelijk liever voor bedrijven die een strategie hebben op het gebied van goede doelen en MVO, dan voor bedrijven die dit niet hebben.
Nieuwe technologieën maken het verzamelen en verwerken van data op de werkplek voor een organisatie steeds eenvoudiger. Het verzamelen van deze persoonsgegevens door de werkgever kan echter op gespannen voet staan met de privacy van een werknemer. Volgens Wilbert Tomesen, vicevoorzitter Autoriteit Persoonsgegevens gaat het erom de balans te vinden met privacy van werknemers als uitgangspunt.
Iedere ondernemer wil tevreden en productiever personeel. Werkgevers bieden dan ook steeds vaker gezondheids- en welzijnsprogramma’s aan om de specifieke gezondheidskwesties bij werknemers aan te pakken. Wat we hierbij zien is dat de werkgever vaak focust op programma’s die niet direct inspelen op de behoeften van de werknemers. Om succesvol te kunnen zijn moeten programma’s echter een afspiegeling zijn van de behoeften van werknemers en moeten ze binnen de cultuur van de organisatie passen.
De top 3 leertrends in organisaties is in oplopende volgorde: 1. meer interne kennisdeling, 2. meer begeleiding/coaching door collega’s en 3. meer eigen initiatief van werknemers. Dat klinkt mooi, maar hoe bereik je dit in de praktijk?
Met metingen kun je de effecten van een ingezet hospitality-beleid voor de gehele organisatie aantonen, borgen en continu ontwikkelen. Daarbij is het goed om je te realiseren dat het draait om het meten van de beleving van de klant bij het vertrouwen, de loyaliteit en toegevoegde waarde van de (FM-)organisatie.
Wat verandert er aan de positie van HR in een sterk veranderende organisatie? Welke HR-transformatie is nodig om goed in te kunnen spelen op alle interne en externe veranderingen? Tjerk Jan Adema, HR-manager bij Shell, gaat op deze vragen in.
Leren 2.0, het ‘nieuwe leren’, e-learning: de manier waarop we leren is onder invloed van technologische ontwikkelingen in een hoog tempo aan het veranderen. Wat betekent dit voor de loopbaan en ontwikkeling van medewerkers? Hoe gaat dit bijdragen aan de organisatieresultaten?
Een veelgestelde vraag door klanten en lezers is wat het komende jaar de dominante HR-thema’s zullen zijn. Aan het begin van dit nieuwe seizoen daarom mijn top 3.
HR-professionals blijken het heel lastig te vinden om een Strategisch HRM-plan vorm te geven. Er spelen vragen als: hoe doe ik dat, en met wie doe ik dat? Vaak hoor je dat mensen al wel drie keer een Strategisch HRM-plan gemaakt hebben, maar dat dit elke keer in een kast belandt. Of dat ze het wel een keer geprobeerd hebben, maar niet weten waar te beginnen. Daarom hier enkele tips.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling