Werknemers gezond krijgen en houden. Wat kun je als werkgever doen om de eigen regie bij medewerkers te stimuleren? Uit onderzoek blijken drie factoren het meest van belang.
Een statische performance cyclus met een vaste routine van functionerings- en beoordelinggesprekken past niet bij een digital agency zoals Mirabeau. Het bedrijf, dat online klantoplossingen ontwikkelt, werkt sinds vorig jaar met online feedback voor de medewerkers. “De zoektocht naar een tool kwam voort uit een vraag van medewerkers om vaker en gerichter feedback te krijgen.”
Over het algemeen kost het met name moeite om ervaren krachten te werven, starters komen in de meeste sectoren nog steeds moeilijk aan het werk. Hoe ga je hiermee om in de dagelijkse praktijk? Zijn er grote verschillen per organisatie?
Door recente technologische ontwikkelingen die een flexibele werkomgeving mogelijk maken, werken steeds meer medewerkers van grote bedrijven vanuit huis of vanaf externe locaties: de Remote Workplaces.
Organisaties die iedere fase van de HR-cyclus (werven, behouden & ontwikkelen) met de juiste technologie ondersteunen, boeken het meeste succes zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe bepalen HR-leiders welke technologische oplossingen het best geïmplementeerd kunnen worden om de effectieve samenwerking tussen de verschillende locaties te bevorderen?
Een werkgever mag een werknemer op zijn loon korten omdat de laatste tijdens werktijd whatsappjes naar zijn geliefden heeft verstuurd. De rechter in Tilburg heeft dit onlangs bepaald. Dat gaat te ver, aldus juridisch dienstverlener Pascal Besselink op BNR Nieuwsradio.
Wanneer heeft een werknemer recht op een ‘billijke vergoeding’ in geval van beëindiging van het dienstverband? En hoe wordt de hoogte van de billijke vergoeding bepaald? De eerste uitspraken leken erop te duiden dat de hoogte van de billijke vergoeding werd gerelateerd aan die van de transitievergoeding. Op 16 oktober 2015 heeft de kantonrechter te Rotterdam echter een vergoeding toegewezen die ruimschoots hoger lag dan de transitievergoeding – en ook in hoger beroep is die vergoeding in stand gelaten.
Vanuit de Arbowet is elke organisatie verplicht om een preventiemedewerker aan te wijzen. De preventiemedewerker is de interne deskundige op het gebied van veilig en gezond werken die onder andere adviseert aan de werkgever en de OR. Wat zijn de taken van een preventiemedewerker? Welke competenties heeft een preventiemedewerker nodig? En wat is de relatie met HR?
Groei realiseren door de klant als uitgangspunt te nemen, dat kost geld. Het is dus belangrijk aandacht voor klanten terug te verdienen, of te vatten in een kpi. Maar hoe doe je dat? Samen met de Hotelschool Den Haag onderzocht Femke Lans, Oprichter van Dear Customer, het. Wat bleek: acht factoren maken dat mensen loyaal zijn aan een merk, ergens vaker terugkomen, er meer geld uitgeven en hun ervaring delen met vrienden en familie.
Onprofessionele benchmarking schroeft topbeloning onnodig op. CEO’s vinden de niet-financiële aspecten van hun baan veel belangrijker dan hun financiële beloning. Ze worden vooral gedreven door ambitie en niet-financiële factoren, zoals de uitdaging die de baan met zich meebrengt, het gevoel vooruitgang te boeken en de trots om voor de organisatie te werken.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.