Om wend- en veranderbaar te kunnen zijn, moeten mensen in organisaties een zekere mate van autonomie hebben om hun werk zo te organiseren dat ze een goede balans kunnen vinden in het realiseren van doelen, helpen van collega’s en klanten en hun eigen werkaanpak en tijdsindeling. Wenselijk is een aanpak met minder regels en minder aansturing door managers. Maar alles valt of staat met de kwaliteit van de leidinggevenden.
Organisaties die op korte termijn niet snel stappen zetten op het gebied van leren en ontwikkelen, hebben over tien jaar geen bestaansrecht meer. Dat is althans de overtuiging van de meerderheid van de Nederlandse professionals op het gebied van learning & development (L&D); 52 procent verwacht dat hun organisatie over een decennium niet meer bestaat als er niet wordt ingezet op de ontwikkeling van medewerkers.
Waarom gaan we hier proberen toe te lichten wat een 'Graph Database' is? Omdat het de basis is onder HRTech oplossingen die klaar zijn voor de 'toekomst van werk'. Die toekomst is namelijk niet hiërarchisch, maar in netwerken, en niet alleen met 'vaste fte's', maar met talent met iedere vorm van arbeidsovereenkomst. Dus een HRTech aanbieder met een graph database is klaar voor de toekomst van werk.
Marketing heeft het nodige pionierswerk verricht op concepten als Customer Experience (CX), Customer Journeys en Voice of the Customer (VoC). Inmiddels is het inzicht ontstaan dat een organisatie niet alleen een goede beleving dient te bieden aan klanten, maar ook aan medewerkers. Een goede beleving is min of meer de standaard geworden, dus waarom zou je in je rol als medewerker genoegen nemen met een proces dat kapot is of een gammele user-interface? Daarnaast is bewezen dat een goede Employee Experience (EX) geld oplevert.
Leraren op het malieveld, huisartsen die worstelen om patiënten de juiste zorg te leveren, het zijn niet de enige beroepsgroepen die in hun voegen kraken. Het gaat de professionals niet alleen om geld, stelt promovendus Wiljan Hendrikx op grond van onderzoek naar de percepties van professionals in de context van ruim zestig jaar beleidshervormingen.
Inmiddels geven secundaire arbeidsvoorwaarden bij ruim vier op de tien werkenden de doorslag bij het kiezen en uiteindelijk aannemen van een baan. Een kwart van de werkgevers heeft werknemers zien vertrekken met secundaire arbeidsvoorwaarden als reden. Ongeveer een derde van de werkenden solliciteerde wel eens op een functie vanwege de goede secundaire arbeidsvoorwaarden en/of is weleens langer in een baan gebleven vanwege die reden.
Organiseert u dit jaar een kerstborrel op kantoor? En zo ja, worden er dan wel of geen alcoholische dranken geschonken? Wel zo gezellig als dat gebeurt, toch? Het gedrag van mensen die (veel) alcohol nuttigen verandert. Men kan door het drinken van alcohol beter ontspannen, men wordt vrolijker en het zelfvertrouwen neemt toe. Maar ook vervagen de grenzen en wordt het beoordelingsvermogen aangepast. Het is dan ook niet verwonderlijk dat kerstborrels op het werk regelmatig uit de hand lopen… Hoe gaat u daar als werkgever mee om?
Onder druk komen vaak mooie prestaties tot stand. Met gezonde werkdruk is dan ook niks mis. Maar doe je een te groot beroep op je medewerkers, dan slaat werkdruk om in stress en gaan de prestaties, productiviteit en gezondheid eronder lijden. Medewerkers minder of lichtere taken geven is niet altijd een haalbare kaart, en bovendien vaak niet de beste oplossing. Kijk liever naar de inzet van energiebronnen in het werk.
Medewerkers in Nederland zijn in vergelijking met andere Europese landen het meest tevreden over de werkplek. Daarnaast vindt maar liefst 69% van de werknemers niet het loon, de leidinggevende of leuke collega’s, maar de werkplek de belangrijkste factor om bij een bedrijf te blijven of voor een bedrijf te kiezen. Investeren in de werkplek kan daarmee het verschil maken in de strijd om talent. Ook loont het om werknemers inspraak te geven over de (inrichting van de) werkplek; medewerkers met meer zeggenschap zijn structureel meer tevreden over de werkplek.
29 procent van de Nederlandse werknemers is van mening dat de organisatie waarvoor ze werken, achterloopt op het gebied van digitalisering en automatisering. Ook stoort ruim een derde zich aan de hoeveelheid systemen en programma’s die ze moeten gebruiken tijdens hun werkzaamheden.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling